Wow, imponerende. Denne tråden er jo fantastisk, makan din banal dialog er det lenge siden jeg har sett, hehe.
Jeg har lyst til å prøve å finne en logisk løsning på jibbah sitt forslag jeg:
Hemsedal er usansynlig, og alle skianlegg på størrelsen smed disse. Noe av hovedsaken er nå rett og slett bare cash. Hadde realt mange desimaler i overskuddet sitt forrige år. Nei hvis "fansen" skal kjøpe et skianlegg i Norge må det bli et lite et, rett og slett pga prisen og antall fans. For, hvor mange nordmenn bruker skianlegg jevnlig? Hvor mange mer eller mindre lokale brukere må til før "fansen" skal kunne foreta et oppkjøp? Mange.
Barca har en av de største fanklubbenen i verden som er dedikerte og følger kun én klubb. Jeg bruker helst så mange skianlegg som mulig.
Dessuten, innkjøp er en ting, hvis vi skulle hatt et tilbud til park og frikjørere, for å glemme barnefamiliene (de som gjerne legger igjen mest penger) , så trenger vi park som skal preppes ofte, siden det vil være horder av engasjerte jibbere med eierskap må denne parken ha mange elementer og preppes minimum en gang i døgnet. Frikjørerene trenger fjellheiser og rassikring, personal med førstehjelp, skredkurs og helst kunne kjøre ski selv.
Hmm, parken vil utgjøre minimum 100-200´000 i etableringskostnader hvert år (sett bort ifra innkjøp og vedlikehold av rails som kanskje vil ligge på en 250´000 første år og iaf 50´000 til 100´000 etter det.) og vedlikehold hver dag vil påløpe ihvertfall 3-5000 kroner. Fjellheiser bør helst ha vakt på toppen, og timeslønn til ansatte med de nødvendige kurs er ikke helt billig det heller. En 100´000 til å sette opp rigger for sprengning og en 50´000 i materiell.
Altså, ideologoen er nydelig, eneste problemet er at dette er en form for aktivitet der vi er avhengige av plass i bakken, og der kostnadene pr. bruker er høye.
Må minne dere på at det norske heiskort-nivået ikke er høyt hvis en ser ut fra lønnskostnader og internasjonal standard.
Men, å gå sammen for å skape kvelder, events, den typen ting for å slippe billig unna, som er gjensidig konstruktiv for både miljø, privatpersoner og skianlegg, det er uansett noe å satse på!