Nei bare så det er klart så mener jeg så absolutt ikke at anlegg er et onde! Det er kjempefint at vi har både mange og store anlegg som gjør at det blir lett for folk som ellers har det litt for travelt til å dra på "ekspedisjoner", å komme seg opp og ut (uansett hva de måtte feste på beina!).

Derimot mener jeg at de turene hvor man gjør leksa si ordentlig, tar ansvar mht de objektive farene og minimerer de subjektive, er mer verdifull. Jeg mener og at anlegg bør bygges og drives etter behov og etterspørsel med litt modifikasjoner. Altså at markedskreftene er reelle og fåfeng å kjempe mot slik det er i dag, men at man kan både styre og bruke de til noe mer fornuftig enn bare spekulasjon. Hemsedal, Trysil etc. etc. plager altså ikke meg selv om jeg ikke er helt med på en del av den hyttekulturen i de områdene - men så kan jeg bare la være å gå mellom disse berømmelige hyttene og furte!

En hver lille kommunale trenger virkelig ikke trekk, og alle som eier et par ski, en sykkel eller brett trenger virkelig ikke et apparatt som er innrettett etter å skape verdensmestere. Altså at gleden er like stor om man gir beng i å stå på en palle eller bli sponsa, men bare drar opp i fjellet med noen kompiser med spader. Men hvis miljøet vokser seg stort nok, så er det jo heller ikke noe galt i å bygge et trekk.

Ivar: Kan ikke en døyt om fotball, og det er bare fantastisk bra om Barcelona er eid av fansen og er uten reklame. Det er eksemplarisk! Allikevel er det en form for kommersialisering som jeg mener er unødvendig hvis det ikke er et reelt behov for det. Nå skal ikke jeg være grinete og dømme noen eller være elitistisk! Til det er jeg for dårlig på ski sjøl... Men det selges mye dyrt utstyr som jeg vet bare får en håndfull dagers bruk i året. Det blir jo litt høna og egget, men for de fleste er jeg i sterk tvil om løsninga er fem millioner inn i et spesifikt anlegg. Da vil jeg heller mane kjørere til dugnad på sine små anlegg rundtomkring i vårt ganske land!

Ideen er i utgangspunktet god nok den! Å sørge for at det finnes et større anlegg som er i størst mulig grad drevet på kjørernes premisser. Det er nok langt fra umulig, men jeg er rimelig sikker på at det IKKE starter med en pengeinnsamling så mye som at de som ønsker dette først viser at de kan trekke sammen.

Her er en idè: Finn et fjell i nærheten av deg. Legg en plan for en ukes drift, hvor noen få snøskutere med trekk til xxx antall stykker(hvor mange kan en skuter trekke?) kan kjøre i skytteltraffikk opp og ned. Sørg for at dere søker hos kommunen for å få lov til slik kjøring med skutere! Samle mange nok frivillige som kan jobbe på dugnad til at dette er realistisk. Lak en happening og samle folk.

Når dere tre uker etterpå ser folk som aldri har vært utenfor et annlegg tidligere, på vei opp fjellsia for å kjøre i siste rest av kickeren dere bygde, så vet dere at det blir enda større til neste år.