Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger råd for valg av snowboard til min sønn.
#9449 25/10/2007 11:10 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal kjøpe Burton brett til min sønn på 14.Han har nå et Delphic brett (145cm) som nå jeg mener er helt brukbart, men han blir veldig påvirket av kameratene sine og ønsker seg nytt.Ettersom jeg er helt grønn på snowboard og gutten selv er mest opptatt av merke og farger trenger jeg litt informasjon.Han kjøer for det meste i alpinbakker og/med brettparker, men hva er forskjellen på All-mountain, freestyle, wide osv? Han har stått på brett i mange år og er ganske dyktig.Det første brettet han plukket ut var Burton Bullet (All-mountain) og det mener jeg ikke passer. Fås heller ikke kortere enn 154.Nå har han plukket ut Burton Blunt brett og Burton Mission bindinger ? Noen som kan kommentere dette valget eller komme med andre valg. Hvilken lengde trenger han. Han er 165 lang (143 opp til haka).

Ettersom dollarkursen er gunstig blir jeg å bestille fra http://www.backcountry.com eller http://www.dogfunk.com/. Noen som har erfaring med disse butikkene? Disse butikkene vil ikke sende Burton brett til utlandet så jeg blir å bruke magnum.no (http://www.jetcarrier.com/) til frakt.

Hmmm...
Tally-ho #9450 25/10/2007 12:21 PM
Medlem
Medlem

Jeg har ikke noe særlig greie på hva som er "kult" på brett-fronten blandt ungdom, men jeg har litt greie på import.

Jeg er rimelig sikker på at du ikke vil spare noe særlig ved å handle i USA. Grunnen er at JetCarrier er i overkant dyre på frakt når ting blir såpass store som et snowboard.

Antagelig blir det billigere totalt sett dersom du bestiller fra Sport-Conrad i Tyskland eller Blue Tomato i Østerrike.

Svar
Tally-ho #9451 25/10/2007 1:30 PM
Fersking
Fersking

Hei.

Jeg ville sett an litt hvordan lengde han vil ha på brettet. Siden han er 14, så er vel sjangsen stor for at han kommer til å strekke i været etter hvert.

Er han derimot ferdig utvokst så blir vel egentlig et brett som er 154 litt vel langt. Siden han kjører mest i bakke/terrengpark så kan det være lurt å gå for et freestyle brett.

Wide brett er for folk med store føtter. Og hvis sønnen din ikke ser ut som langbein, så er neppe det noe vits

All mountain er greit til alt. Og kan ofte være et godt valg. Siden sønnen din ikke har spesifisert veldig hva han liker å kjøre så tror jeg nok all mountain er det lureste.

Hvor du skal kjøpe brettet fra er jeg ikke sikker på

Re: Trenger råd for valg av snowboard til min sønn.
Tally-ho #9452 25/10/2007 1:49 PM
Fersking
Fersking

all-mountain betyr at brette passer til all slags kjøring pudder,park og vanlig kjøring. Freestyle brett er litt mere tilrettelagt for park kjøring, hopp og rails, men disse brettene funker helt fint til alt annet å. Wide betyr at brette er bredere , dette er for de med store føtter sånn at ikke tåen eller helen skal kræsje i bakken når du svinger.

Ja, jeg tror Burton Blunt med mission bindinger kan være et godt alternativ. Fins også mange andre gode merker som kansje er billigere og har minst like god kvalitet, ride, stepchild, rome osv. Mange snakker om at Burton brettene knekker fort. Jeg har selv et burton dominant brett og er veldig fornøyd med det. Det knakk faktisk første dagen jeg kjørte med det, men jeg tror det ville skjed det samme med andre merker også. Men jeg fikk reklamasjon på brette, og fikk et nytt en uke etter.

Lengden på brette er litt smak og behag. Egentlig har ikke høyden så mye å si på hvor langt brette skal være, det er vekten. Men er han nybegynner ville jeg kansje valgt ett brett som rekker til litt over krage benet, da er brette lettere å kontrollere og morsommere og leke seg med. Kjører han på store hopp eller kjører mye pudder ville jeg valg et brett som rekker ca til haken, nesen.

Pjusken har du noengang fått sendt et snowboard med jetcarrier?
Tally-ho #9453 25/10/2007 4:59 PM
Fersking
Fersking

Jeg bestilte et K2 Nemesis 167 fra www.evogear.com via jetcarrier. Volumvekten kom på 7 dm3. Det tilsvarer en fraktpris på 485NOK. 295 kr hvis du har god tid og velger sjøfrakt. Syns ikke det er så dyrt. Brettet var nedsatt og jeg ga 299 dollar for det. Det kostet meg altså 2500 moms og fraktinkludert. I Norge ville det vel kostet det dobbelte eller mer.

Tally-ho #9454 25/10/2007 9:11 PM
Fersking
Fersking

Tori: Har du fått krav om moms og toll etterpå eller har pakken glidd rett igjennom systemet uten at du måtte betale ekstra?

Til Tally-ho: Det er stor forskjell fra billigbrettene til merkebrett. Det er snakk om en helt annen kvalitet. Husk at sko og bindinger er vel så viktig som brettet, om ikke viktigere. Du må også huske at vekten er viktigere enn høyden for å finne ut brettstørrelsen. Brett legger ikke merke til hvor høy sønnen din er, men hvor tung han er.

Tally-ho #9455 25/10/2007 9:56 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat tomtom:Du må også huske at vekten er viktigere enn høyden for å finne ut brettstørrelsen. Brett legger ikke merke til hvor høy sønnen din er, men hvor tung han er.

Brettet legger ikke merke til høyden i direkte forstand, men høyden avgjør, sammen med vekten, hvor stort moment man har for å legge brett/ski på kant.

svar til tomtom
Tally-ho #9456 25/10/2007 10:16 PM
Fersking
Fersking

Sender du via jetcarrier så blir du fakturert momsen på 25% på samme regning hvor du betaler frakten. Det er ikke toll på sportsartikler som snowboard og ski. Men det er toll på sportsklær. Dette kommer også på regningen fra jetcarrier. En annen ting: Det er samme selskap som står bak backcountry og dogfunk. Samme artikler og priser. Dogfunk er en side som selger kun snowboard artikler. Men du finner alle disse og mye mer på backcountry.

Nei...
Tally-ho #9457 25/10/2007 10:24 PM
Medlem
Medlem

Sitat Tori:Jeg bestilte et K2 Nemesis 167 fra www.evogear.com via jetcarrier. Volumvekten kom på 7 dm3. Det tilsvarer en fraktpris på 485NOK. 295 kr hvis du har god tid og velger sjøfrakt. Syns ikke det er så dyrt. Brettet var nedsatt og jeg ga 299 dollar for det. Det kostet meg altså 2500 moms og fraktinkludert. I Norge ville det vel kostet det dobbelte eller mer.

Hmm... Da har du vært heldig tror jeg (eller så var jeg mindre heldig). Jeg endte opp med samme fraktvekt som deg for en snowboard-binding. Den ble til slutt nesten like dyr som i Norge.

Hvordan var brettet pakket?

frakt på snowboard
Tally-ho #9458 25/10/2007 10:53 PM
Fersking
Fersking

Det var pakket med kun papp rundt. Selv med papp rundt så blir det jo veldig tynt (par cm), så derfor den relativt greie prisen. Det som er lurt er å handle alt en trenger etter sesongen. Da kjører flere nettbutikker i USA 50 prosent avslag, så kan du og sende med sjøfrakt som er MYE billigere.

Tally-ho #9459 26/10/2007 12:45 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for mange svar.Gutten er 48kg uten klær så Burton Blunt 147 blir kanskje litt stivt så Burton Dominant 146 som er litt mykere passer kanskje bedre. Blir nok brett rundt 147 lengde.

Det kan være litt vanskelig å beregne frakt hos Jetcarrier når en ikke vet eksakt størrelse på pakken. Noen få centimeter utgjør ganske mye. Eksempel:155 x 30 x 10 = 710,-155 x 30 x 20 = 998,-160 x 35 x 30 = 1400,-

Vet ikke eksakt hva brett og bindinger veier men hos Blue Tomato i Østerrike koster pakke på 10 kg 64 euro. 8 i kurs + moms blir 640,-.

Burton Blunt + Burton Mission I USA koster 520 dollar. Kurs 5.5 + moms = 3575,-Samme I Østerrike koster 540 euro. Kurs 8 + moms = 5400,-

Veldig stor prisforskjell men nå vet ikke jeg om det må trekkes fra lokal moms i Østerrike.

Er det noen som vet hva betegnelsen ?WMS? på brett betyr?

Tally-ho #9460 26/10/2007 1:18 PM
Fersking
Fersking

Dominant 146 kan sikkert være greit, men han er jo ikke innenfor vekt grensen på brette.

Hva med blunt 142?

Tally-ho #9461 26/10/2007 1:30 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

På Burton.com står disse vektgrensene:

Blunt 142 34-57 kgBlunt 147 41-64 kgDominant 146 43-66 kg

wms
Tally-ho #9462 26/10/2007 3:00 PM
Medlem
Medlem

WMS står for women´s.

Om du bruker myus.com, kan du få velge å få sendt brett/alt mulig med USPS, som tilsvarer det norske postvesenet.

Det hjelper også å ha kompiser i USA som kan ta imot for deg, eventuelt handle for deg, for så å sende USPS Airmail. På det meste har jeg betalt 50 dollar for dette, og penger til pils for den aktuelle kompisen der borte. Hehe.

Tally-ho #9463 26/10/2007 3:06 PM
Fersking
Fersking

Ja det stemmer det, jeg må ha sett feil. Da ville jeg helt klart gått for dominant:grin Men pass på å ikke kjøp dominant slick, umulig å kjøre vanlig med

Mest lest på FRIFLYT.NO