all-mountain betyr at brette passer til all slags kjøring pudder,park og vanlig kjøring. Freestyle brett er litt mere tilrettelagt for park kjøring, hopp og rails, men disse brettene funker helt fint til alt annet å. Wide betyr at brette er bredere , dette er for de med store føtter sånn at ikke tåen eller helen skal kræsje i bakken når du svinger.
Ja, jeg tror Burton Blunt med mission bindinger kan være et godt alternativ. Fins også mange andre gode merker som kansje er billigere og har minst like god kvalitet, ride, stepchild, rome osv. Mange snakker om at Burton brettene knekker fort. Jeg har selv et burton dominant brett og er veldig fornøyd med det. Det knakk faktisk første dagen jeg kjørte med det, men jeg tror det ville skjed det samme med andre merker også. Men jeg fikk reklamasjon på brette, og fikk et nytt en uke etter.
Lengden på brette er litt smak og behag. Egentlig har ikke høyden så mye å si på hvor langt brette skal være, det er vekten. Men er han nybegynner ville jeg kansje valgt ett brett som rekker til litt over krage benet, da er brette lettere å kontrollere og morsommere og leke seg med. Kjører han på store hopp eller kjører mye pudder ville jeg valg et brett som rekker ca til haken, nesen.