Når det allerede er så mange restriksjoner så er det rart det ikke også gjelder hjelm i alpinbakken. Det hjelper ikke om man har aldri så god ferdighet og tar det helt med ro, plutselig kommer en tulling i 120 rett på deg. Hjelmpåbud kommer garantert en gang i norske skisenter, men det må gjerne noen ulykker med erstatningskrav til først.Men med en gang det blir snakk om motor, ja da kommer hjelmpåbud i både tide og utide. Driver selv med leiekjøring med snøscooter, hvor maksimal tillatt hastighet i langrennsløyper er 40km/t, og risikerer å få bot dersom jeg ikke benytter hjelm. Heldigvis kan man nå benytte alpinhjelm også til dette formålet (jeg mener egentlig at det er et fett om man har alpinhjelm eller lue, merker nesten ikke forskjell lenger når man tenker på hvor lette de er) Men er svært upraktisk med en tung scooterhjelm som man ikke hører noe gjennom når man skal snakke med folk osv...Ser jo også hvordan det er i ekstremfilmer, i scooter og crossfilmer blir det brukt hjelm hele tida, men i en rekke skifilmer ser jeg at hjelmen er utelatt. Dette synes jeg er latterlig, og viser bare hvordan enkelte ekstremsportutøvere prioriterer mote foran sikkerhet. Og kom ikke å si at det er stort tryggere det som blir gjort i ekstreme skifilmer, enn f.eks. i slednecks filmene!Problemet er gjerne at folk som har utrolig god ferdighet på ski også er ekstremt selvsikre siden det nesten alltid går bra. Og derfor klarer de seg normalt uten hjelm, og dette påvirker andre som også vil være gode til å ikke bruke hjelm.
Det er verken ubehagelig eller for varmt å bruke hjelm, bare man velger den riktige typen!