Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
For romslige Snowboardstøvler???
#9089 21/01/2008 9:31 PM
Raymond Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Når jeg for 2 sesonger siden fant ut at jeg hadde lyst til å prøve Snowboard igjen (11-12 år siden sist), kjøpte jeg meg en billigpakke til rundt 2000,- siden jeg ikke visste hvor mye ståing det kom til å bli. Det viste seg at det kom til å bli en hel del, så bytter nå ut utstyret sånn etterhvert. Kjøpte meg nye bindinger i høst (Flow), men har fortsatt samme støvler og brett. Etter to intensive dager i Hafjell i helgen, merket jeg den tredje dagen at jeg ble VELDIG fort sliten i ankelområdet. Spesielt når jeg kantet tåkanten inn i bakken. Kan virke som det kommer av at hælen løfter seg en del inne i støvelen (2-3cm?), og jeg spenner tær og ankelleddet for å motvirke dette. Får ikke strammet støvelen bedre, og den sitter dønn i bindingen. Det skal ikke være sånn, korrekt? Med noen ordentlige støvler sitter beina mere "støpt" fast? Man skal bare kunne bevege benet minimalt inni støvelen? Hadde tenkt å bytte ut brettet snart, mmen tror jammen det blir nye støvler først... Btw, de er ikke for store. Tærne butter nesten fremme i støvelen.

Noen som har noen anbefalinger? "Cruiser" vel mest, svært lite parkvirksomhet.

Re: For romslige Snowboardstøvler???
Raymond #9090 21/01/2008 9:39 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er greit å ha litt plass til å bevege tærne på, det synes hvertfall jeg: Men hælen bør sitte ganske bra. Det høres mye ut hvis hælen din løfter seg 2-3 cm fra sålen inne i støvelen. Men på en annen side så får jeg fort vondt/blir sliten i beina hvis støvelen sitter for hardt også. Bytta nettopp fra Osiris boots til Vans Encore (Boa) og det var som natt og dag (osiris støvlene var bittelitt trange). Har MYE mer glede av en dag i bakken nå. Det kan lønne seg å løsne litt på bindingene når du tar heisen.

Raymond #9091 11/12/2008 9:56 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

det ikke så lurt å ha så slakke sko at de omtrent kan ristes av. det at du kan bevege benet oppi skoen hørtes litt for mye ut. det er lettere og forstue ankelen og sånn hvis de er for slarkne.

Raymond #9092 12/12/2008 7:29 AM
Fersking
Fersking

Du må nesten ta turen ned i butikken og prøve. En som funker bra for meg, kan være crap for deg og omvendt, hvis vi da ser bort i fra at du er gutt og jeg er jente. Det kommer helt an på din fot, og din legg. Husk bare når du prøver i butikken at du ikke rusler rundt med rette knær, men med litt svikt, da får du bedre inntrykk. Vi kjører jo ikke med rette knær wink

Salomon Malamute
Raymond #9093 12/12/2008 9:46 AM
Medlem
Medlem

Ta en titt på Salomon Malamute støvlene. Har hatt samme problem med at hælen løfter seg inne i støvlene og salomon er de jeg synes er best på å forhindre dette. Har prøvd burton og vans de siste årene, men salomon slår disse. Men som nevnt over kommer det helt an på foten din. Salomon er så langt fint for meg (kun hatt 6 dager i de)

No pain no gain
Raymond #9094 12/12/2008 10:58 AM
Fersking
Fersking

Enig med de over men: når du prøver bootsa i butikken sitter de som regel fint. Problemet dukker opp etter et par ukers kjøring, for da har de gjerne utvidet seg slik at hælen glipper igjen. For å motvirke dette kjøper jeg alltid litt for trange boots slik at de etter innkjøring passer perfekt. Det er jo vondt og irriterende å kjøre inn bootsa, men da får man ihvertfall en perfekt boots etter hvert.

Raymond #9095 12/12/2008 12:34 PM
Fersking
Fersking

Du sier at tærne butter nesten fremme i støvelen. Er dette med skoa fast i binding, eller når du går i de?. De skal butte når du ikke er fast-spent, men ha ørlitte plass når du spenner deg fast i bindingen.

Dessuten kan man ikke forvente at hælholdet er opptimalt på en støvel som følger med i en så rimelig pakke.

Invister først i nye støvler og hør på Surf sine erfaringer.

Raymond #9096 13/12/2008 1:11 AM
Fersking
Fersking

Det man risikerer med Surf sin erfaring riktignok, er som jeg gjorde, å få gnagsår (på leggen rett og slett!) og hovne kuler i innkjøringsfasen. Etter innkjøringsfasen hadde ikke kulene eller såret fått fred til å gro, og resultatet er blitt arr på leggene. Siste turen forrige sesong hadde jeg så vondt i føttene at jeg måtte cut it short. Det var surt. Trodde jeg måtte kjøpe meg nye boots, men jamen meg er de ikke gode å kjøre i i år smile Føttene ble bare for herja til å merke at bootsene var gått inn. Så mitt råd, kjøp boots som sitter som et skudd som de er wink

Samme problem
Raymond #9097 13/12/2008 8:14 PM
Fersking
Fersking

Jeg hadde samme problemet med mine Vans støvler, ble fort sliten i bena selv om de passte bena mine perfekt. Det jeg fant ut var at disse støvlene bare ikke passet foten min så jeg byttet dem ut med noen andre, de nye funket med engang smile. Vil råde deg til å kjøpe nye støvler :wink

Raymond #9098 26/12/2008 10:29 PM
Raymond Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for masse gode innspill, kommer godt ed på jakten etter støvler. Har fortsatt ikke fått kjøpt...

Raymond #9099 28/12/2008 7:39 PM
Fersking
Fersking

Hvilken størelse er du i sko?

Raymond #9100 29/12/2008 9:33 PM
Raymond Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

bruker stort sett 43-44

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå