Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor langt brett bør jeg ha?
#8996 24/02/2008 2:44 PM
Læksen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg skal kjøpe meg brett snart, og lurer på hvor langt brett jeg skal velge?Jeg er ca180... er det noen tommelfinger-regel på hvor langt det bør være?

vanskelig å svare helt på...
Læksen #8997 24/02/2008 3:03 PM
Entusiast
Entusiast

kommer an på din vekt, fleksen i brettet, og hva du skal bruke det til. men jeg mener at den gamle tommelfingerregelen om mellom nesa og haka fortsatt gjelder for allroundbrett.

Brettkjøp
Læksen #8998 01/03/2008 7:15 PM
Medlem
Medlem

Riktig lengde for allround brett er mellom haka og nesa ja. Eller ca 10% mindre enn høyden din. Bredden på brettet er også viktig. Kjøpt alltid sko først (som ikke glipper), binding i riktig størrelse i forhold til skoen og tilslutt brett. Når skoene er i binding på brettet må ikke skoene gå mer en maks 1-2 cm utenfor hel- og tåkant. Hvis mer kan skoen gå nedi snøen når du svinger.

Re: Hvor langt brett bør jeg ha?
Læksen #8999 02/03/2008 10:16 AM
Entusiast
Entusiast

Booun nevner den gamle regelen, det er jo helt greit, siden han allikevel har tatt med vekt, bredde og alt annet samtidig.

Men jeg er jo mektig uenig i resten. Brettlengde går på vekta di. Det eneste høyden klarer å bestemme/påvirke er stancebredden. Høyere karer med lengre bein osv vil som oftest ha bredere stance enn korte små tjukkaser for å få litt stabilitet.

Gå på brettprodusenters nettsider, enten det er Burton eller Rome. Der sjekker du anbefalt vektspenn for kjører på hver enkelt størrelse av hver enkelt modell.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå