Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snowboardrevolusjonen 2009 (Banana -Traction)
#8779 10/08/2008 10:09 PM
Eivind Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Som de fleste (eller færreste) sikkert har fått med seg vil det foran den kommende sesongen endelig være mulig å kjøpe brett med den - etter det jeg har erfart - PROroste banana - og magnetraction teknologien.

I fjor rev mang en europeisk snowboarder seg i håret over at banana-traction ennå kun var forbeholdt våre amerikanske venner. Man kunne lese om det på diverse forum. Man så det i videosnutter og leste om det i utenlandske blader. Lib tech er fått stempel på seg for å være tidlig ute med siste mote og teknologi og det gir grunn til å tro at denne teknologien vil være svært interessant.

Etter å ha saumfart det som er å oppdrive av informasjon og tester av denne teknologien har jeg falt på at dette er tingen. Dette skal bli snowboardsportens nesten skritt. Det neste utviklingstrinnet, eller revolusjon om du vil.

MEN JEG KAN TA FEIL! DERFOR BER JEG DEG SOM LESER DETTE OM Å GJØRE DEG OPP EN MENING! HAR DU PRØVD BANANA? KOMMER MAGNETRACTION TIL Å FUNKE?

Se den selvkomponerte skrytefilmen her:http://www.youtube.com/watch?v=obuz-4qkuQM

For å si litt mer om disse to teknologiene - etter det jeg har hørt.

MAGNETRACTION er en bølgete stålkant som visstnok skal gjøre det mulig å ha like godt feste på is som pudder. Som en bølgete brødkniv skal den gi optimal feste og kan brukes til både rails og pudder. BANANA-TRACTIONble til gjennom studier av hockeyskøyter. Man fant da ut at en buet form på brettet ville resultere i bedre kontroll uansett hvilket forhold man kjører på. Selve kontrollen på brettet ligger mellom bindingene (Standsen), mens det da er betydelig mer buet fremme og bak. Dermed er det duket for samme stands enten man kjører pudder eller park.

Slik jeg ser det virker dette genialt. Og selv om jeg ikke har testet det ut selv, føler jeg meg rimelig overbevist hvis jeg trekker fra spørsmålet om dette ikke blir i overkant allround. Et annet moment man kan spørre seg om er om ikke brettene må gjøres kortere. Både med tanke på den unike fleksen man vil få med denne teknologien og med tanke allround aspektet.

Et langt og mykt brett har lenge vært min favoritt til pudderkjøring. Jeg går da utifra at et kortere brett vil bli kompensert med mer fleks og mykere nose. Noe som til syvende og sist vil kunne gi mer progressiv kjøring i dyp løssnø.

Ressonnementet bunner så ut i et reint utstyrsspørsmål: tror DU det er verd pengene?

Re: Snowboardrevolusjonen 2009 (Banana -Traction)
Eivind #8780 11/08/2008 2:09 AM
Entusiast
Entusiast

Tar det siste spørsmålet ditt først, med litt kverulans kastet inn. Nå er det ikke slik at brett med rocker/omvendt spenn (sistnevnte brukes på Skate Banana og de andre Lib-/Gnubrett med "banana traction") koster noe mer enn et konvensjonelt brett, de er bare mindre utbredt, og de brettene som gjerne har fått ta i bruk rocker/omvendt spenn ligger gjerne i et noe over de lavere prissjikt, tilsvarende andre brett for likt bruk. Nok om det.

Magnetraction(MT) fungerer som faen(bare å prøve), og Lib/Gnu(Mervin) har vært noen ordentlige flinke jævler på å markedsføre det. Bataleons Triple Base Tech fungerer dog et par hakk bedre. Igjen, bare å prøve det ut. Og her er det mulig å bli positivt overrasket.

Når det gjelder rocker/RC for allroundbruk - ikke helt for meg. Vi bor i et land hvor stabilt gode snøforhold er mangelvare, så jeg vil heller stole på et vanlig spenn og mer effektiv kant, så kan jeg heller knalle på med litt ekstra nose når jeg beveger meg i pudderland, som jo dukker opp en gang i blant, her til lands også.

Hvorfor i alle dager rev folk seg i håret fordi bananatraction ikke fantes på det europeiske markedet? Nå fantes det faktisk Lib med bananatraction rundt omkring i europeiske nettbutikker om man fant det for godt å lete litt, og det har vel aldri vært noe problem å bestille fra USA om det er noe som ikke fantes i norske sjapper? Litt oppkonstruert problemstilling fra din side.

I tillegg til dette fantes K2 Gyrator her i landet, og det var ikke verre enn å ringe distributøren, eventuelt sende mail (hvilket du vil finne på K2s nettsider), og høre hvor/om man kunne få tak i dette. Og her kommer dødsstøtet. K2 Gyrator er forøvrig et jævlig fint brett i myk snø. Langt, mykt, og med en ganske ekstrem rocker (virkelig bananform).

Jeg ser to bruksområder for brett med rocker/RC. Pudder og pressing på snø eller bokser, sistnevnte fordi det er umulig å ikke klare å presse brettet med rocker. Dette kan sikkert være en ulempe om man kjører parkhopp, da en bakpålanding gjerne fører til tryn, mens du på et brett med vanlig spenn kanskje kan gjenvinne litt kontroll i slike tilfeller.

Snowboardrevolusjon? Ikke i mitt tilfelle. Har prøvd Gyrator og Lib Skate Banana(begge to eid av en kompis siden starten av forrige sesong), og kunne absolutt tenkt meg å kjøpe et Gyrator for ren pudderbruk, rett og slett dritmorsomt. Skate Banana var lett å presse. Det var egentlig det.

Blir spennende å se hva andre produsenter enn K2 og Lib/Gnu klarer å presse ut(bokstavelig talt), men det er mange denne sesongen som lager rockerbrett bare fordi alle andre gjør det - det blir et visst markedspress, fordi det er mange brettkjørere, som deg selv, som er nysgjerrige på "ny" teknologi, og det er kjipt å stå utenfor når alle andre håver inn. Dette tipper jeg dog vil føre til en del lite gjennomtenkte produkter, som ikke vil tilføre noe spesielt til denne verden, annet enn at de vil være jævla enkle å dra butters med.

Det eneste jeg synes virker litt interessant, er hvordan Never Summer klarer seg. Etter sigende har de en bedre løsning på bananproblematikken enn både K2 og Lib/Gnu for allroundbruk, og den samme kompisen som tidligere nevnt i innlegget skal ha seg et Evo R 161 (R står for recurve). Tror ikke Never Summer har noen norsk distributør, så her må man vel ty til nettet, men da er det vel muligheter for at man river og sliter seg enda litt til i håret med tanke på alt slitet dette innebærer. Huff og huff, hvordan skal det gå?

Til slutt: Prøv et K2 Gyrator på en pudderdag (eller i slush), eller bare kjøp det,gjerne i 168. Virkelig moro.

PS: At en lib/gnu/rossiproff roser bananatraction er vel ikke så veldig rart, i og med at Quiksilver eier alt sammen, og proffer får gjerne betalt for å kjøre brettene ovenfornevnte produsenter lager. Markedsføring, hei hurra!

Fred ut.:wink

Banos
Eivind #8781 20/08/2008 11:17 PM
Fersking
Fersking

Har kjørt Skate Banana 156 i år og er veldig fornøyd. Super lekent, bra kantgrep og veldig raskt fra kant til kant. Supert og jibbe med og flyter godt i løssnøen.

Nå har jeg ikke sett K2 Gyrator brettet i levende live, men slik jeg har forstått det er konstruksjonene forskjellige. Lib brettet har rockeren plassert midt mellom bindingene og ikke noe rocker utover ved nose og tail. Her kan jeg ta feil og si gjerne ifra om det er slik. K2 Gyrator er vell konstruert slik som noen pudderski med en vedvarende rocker mot nose slik som noen ski er konstruert. Dette blir ett ypperlig pudder brett. Lib brettene vil til forskjell ikke miste kantgrep mot nose og tail slik som Gyrator vil gjøre ved kjøring i bakken.

Jeg veier 85 kg og Bananan på 156 er det korteste brettet jeg har hatt på 12 år. Var veldig skeptisk, men er nå overbevist om at valget var rett. Fikk testet det mot et Burton Custom X 164 i vinter og det virket statisk og kjedelig i forhold. Lib brettet satt like godt i stor hastighet i prepparert løype som Custom X´en.

En stor fordel er at du slipper å "jobbe" for å kjøre en god sving. Du slipper å presse ned midten av brettet for å få ordentlig trykk langs hele kanten. Magnetraction kantene hjelper deg også.

Det fines en del Banana brett i Norge og det kommer sikkert flere til vinteren. Det beste er vell å teste ett om du har muligheten.

Kan trygt anbefale deg å kjøpe et brett med Banana shape til neste år. Er ganske sikker på at du vil bli fornøyd. Jeg vet det er verdt pengene.

Eivind #8782 21/08/2008 9:09 AM
Fersking
Fersking

Kjørte Lib MCkink (både bananatech og magnetraction, kommer ut 08/09 sessongen) i nesten hele sesongen i fjor og synes det var utrolig morsomt! Brette funker supert i park og pudder. Men kjøp et relativt stivt brett viss du skal ha banana tech, spennet gjør at et mykt brett ofte blir ALTFOR mykt. Uannsett jeg koste meg i hele sesongen, rails pudder og hopp!

Lib Technologies 1986 Snow Mullet BTX Snowboard
Eivind #8783 21/08/2008 10:53 AM
Medlem
Medlem

Noen her inne som har testet dette brettet?Kjørte på snow mullet i fjor uten banan tech og var super fornøyd, beste brettet jeg har kjørt. Satt som støpt under alle forhold, var bare å gi bånn gass.

http://www.lib-tech.com/snowboards/mullet.html

Eivind #8784 23/01/2009 12:47 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kjører Lib tech Dark series MTX er super fornøyd med det.. Helt rått hvordan magne traction fungerer du trenger ikke å jobbe i det hele tatt for å få til de krappe svingene og følelsen med brettet er det sykeste jeg noen gang har vært borti. Sinnsykt smooth fra alt mellom pudder og park.Anbefaler Lib Tech på det sterkeste

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå