Som de fleste (eller færreste) sikkert har fått med seg vil det foran den kommende sesongen endelig være mulig å kjøpe brett med den - etter det jeg har erfart - PROroste banana - og magnetraction teknologien.
I fjor rev mang en europeisk snowboarder seg i håret over at banana-traction ennå kun var forbeholdt våre amerikanske venner. Man kunne lese om det på diverse forum. Man så det i videosnutter og leste om det i utenlandske blader. Lib tech er fått stempel på seg for å være tidlig ute med siste mote og teknologi og det gir grunn til å tro at denne teknologien vil være svært interessant.
Etter å ha saumfart det som er å oppdrive av informasjon og tester av denne teknologien har jeg falt på at dette er tingen. Dette skal bli snowboardsportens nesten skritt. Det neste utviklingstrinnet, eller revolusjon om du vil.
MEN JEG KAN TA FEIL! DERFOR BER JEG DEG SOM LESER DETTE OM Å GJØRE DEG OPP EN MENING! HAR DU PRØVD BANANA? KOMMER MAGNETRACTION TIL Å FUNKE?
Se den selvkomponerte skrytefilmen her:http://www.youtube.com/watch?v=obuz-4qkuQM
For å si litt mer om disse to teknologiene - etter det jeg har hørt.
MAGNETRACTION er en bølgete stålkant som visstnok skal gjøre det mulig å ha like godt feste på is som pudder. Som en bølgete brødkniv skal den gi optimal feste og kan brukes til både rails og pudder. BANANA-TRACTIONble til gjennom studier av hockeyskøyter. Man fant da ut at en buet form på brettet ville resultere i bedre kontroll uansett hvilket forhold man kjører på. Selve kontrollen på brettet ligger mellom bindingene (Standsen), mens det da er betydelig mer buet fremme og bak. Dermed er det duket for samme stands enten man kjører pudder eller park.
Slik jeg ser det virker dette genialt. Og selv om jeg ikke har testet det ut selv, føler jeg meg rimelig overbevist hvis jeg trekker fra spørsmålet om dette ikke blir i overkant allround. Et annet moment man kan spørre seg om er om ikke brettene må gjøres kortere. Både med tanke på den unike fleksen man vil få med denne teknologien og med tanke allround aspektet.
Et langt og mykt brett har lenge vært min favoritt til pudderkjøring. Jeg går da utifra at et kortere brett vil bli kompensert med mer fleks og mykere nose. Noe som til syvende og sist vil kunne gi mer progressiv kjøring i dyp løssnø.
Ressonnementet bunner så ut i et reint utstyrsspørsmål: tror DU det er verd pengene?