|
 Svensker og dansker på ski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har en del kamerater som sier at nordmenn er best på ski i norden. Det e jo sant og, men kem e best av danskene og svenskene? Svenskene vel. Sjøl har eg truffet en svenske som tar 900 på ski. Men, er det noen dansker som er med i verdenseliten i : f.eks jibbing, utfor, super-g?
|
|
|
 svenskene:)
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har omtrent aldri hørt om en danske på ski....
|
|
|
 Svenskene knuser danskene!!!
|
Entusiast
|
Entusiast
Danske på ski??? blir ikke det LITT snålt eller???
|
|
|
 Svenskene
|
Entusiast
|
Entusiast
Svenskene må jo være bedre enn danskene på ski. Tradisjonnelt sett er (i langrenn, alpint og lignende) er det jo Nordmenn og Svensker som har hatt suksess. Har forresten aldri hørt om en Danske som er god på ski. Uansett hvilken skigren. Langrenn, Kombinert, Hopp, Jibbing, Telemark eller Snowboard.
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
Fersking
det er jævlig mange dansker på ski...bare se i kvitfjell, men om de kan stå på plankene det er en helt annen sak..
|
|
|
 :)
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
All statestikk tilsier jo at svenskene er bedre enn danskene på ski. Og det har selvfølgelig sine helt enkle grunner.. Sjelden det er spesielt mye snø i Danmark og det er heller ingen fjell der. Hadde en danske på folkehøyskolen som var god på både ski og klatring (utrolig nok), men han hadde vært mange år i Norge da. Mener å huske at jeg så en danske på pallen i en WC renn i telemark en gang også.. Men har aldri sett det i alpint, langrenn, hopp, freestyle eller lignende..
|
|
|
|
|
|
 lol
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
en god danske..?svenskene er kanskje dumme ,men ikke så dumme!!:P
|
|
|
 Noen Danskene er bedere en dere:)
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
De gode og smarte Danskene dra jo ikke til Norge for å stå på ski ,men til Alpene like lang når du bor i syd danmark.Se teaseren på den nye Big deal på www.riders.dk
|
|
|
 Danskefilmer på http://www.radfilm.com
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
|
|
|
 Noen dansker er flinke
|
Fersking
|
Fersking
Se sammenlagtresultatet fra NC i telemark i fjor: http://www.telemarkcup.no/sider/filer/res05/nctot05s.htm - 2 dansker i topp 10. Tror nok disse gutta kjærer ræva av de fleste her på forumet  Men for å svare på spørsmålet så tror jeg gjennomsnitlig at svensker er bedre enn dansker på ski.
|
|
|
 tidenes
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
teiteste forumtråd? Hva er best lizzom..? Brun eller rød, loff eller kake? Men man får i hvertfall FF-poeng!
|
|
|
 Duste Dansker...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hater dansker på ski det eneste de gjør er å lage kø i heisen... så det må nok bli svenskene det ja=( dårlig innlegg ass ikke fyll opp forumet med sånn drit neste gang a...
|
|
|
|
|
|
 den danske filmen
|
Medlem
|
Medlem
på vast awrds er ikke no dårligere enn den sveitsiske
|
|
|
 Ehh,
|
Fersking
|
Fersking
en danske som er god på ski.. da må man nok lete lenge..det sier jo seg selv....
|
|
|
 svenskene er nokk best
|
Entusiast
|
Entusiast
men jeg har sett en danske i verdeneliten i utfor mener jeg :S
|
|
|
 ezze
|
Fersking
|
Fersking
det kommer an på hvilken gren vi snakker om! svensker hevder seg hvertfall bedre enn norge i jibbing, men om vi snakker om kjusern og Aamodt så blir det en annen sak.
|
|
|
 Ja ja
|
Fersking
|
Fersking
Men det er jo en gang sånn at svenskene har noen av verdens beste skikjørere, hevder seg faktisk mer enn nordmenn på den internasjonale scenen. F.eks. Jon Olsson, Henrik Windstedt, Jon Larsson, Kaj Zackrisson m.m. Det eneste som vi er bedre på en de er telemark. Der er vel norske kjørere best i verden.. Alpingrenen er vi vel bedre, men de tar innpå!
|
|
|
 Læreren din er jo dansk..
|
Entusiast
|
Entusiast
Du husker vel på geilo... Baklengs forbi
|
|
|
|
|
|
 mange svensker som er bedre enn nordmennene å da
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
eliten i jibbing og alpint for kvinner er jo svenskene ikke akkurat dårliger enn nordmennene da. heller litt bedre... og svenskene som bor rundt åretrektene og funesdalen og der de faktisk har snø, er jo ikke sveneskene noe dårlge på ski. det er vel ikke så unaturlig av de som ikke har snøen rett utenfor døra, ikke blir særlig flinke på ski. bor for tiden i kristiansand, og her i sør er ikke skiferdighetene like gode som i traktene rundt der jeg kommer fra.
|
|
|
 hmm
|
Fersking
|
Fersking
Det har vært med en i World cup greia for alpint en gang tror jeg, anyway så suger 90% av danskene.. og de har en meget god tendens til å rote seg inn i parken.. det er liksom en greie de har! Men svenskene derimot er vel mer eller mindre likt med norge på ski siden:) Peace
|
|
|
 Jeg blir litt provosert.
|
Ivrig
|
Ivrig
Synes det er mye norsk selvgodhet her. Når det gjelder frikjøring tror jeg svenskene banker oss nordmenn ned i støvlene. Vil også henvise til at i RFC 2004 ble en danske nr 5 i alpinklassen; Kristijan Thorstensen.
|
|
|
 Svensker=yeah.
|
Entusiast
|
Entusiast
Blir feil å dra inn svensker her. Mener flere av dere at Jon Olsson, Jacob wester, Niklas Karlstrøm, Henrik Windstedt osv ikke greier å beherske to planker???
|
|
|
 Svensker og dansker!
|
Entusiast
|
Entusiast
Blir helt tull å disse svenskene. Det er mange gode kjørere i svergie. De desiderte beste frikjørere på alpint i norden er svenskene, sikkert og hvist. Kan nevne feks. Kaj Zackrisson, Jon Larsson og Sverre Liliequist. Dessuten er det flere svensker som herjer ti på topp listen i diverse frikjøring konkurannser i europa. Kaj Zackrisson vant rfc 2002. Kjøring i egen klasse kan enn si!
|
|
|
 he he..
|
Fersking
|
Fersking
nordmenn kan stå på ski. Dansker kan vel steike pannekaker eller noe....
|
|
|
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
mange svensker er god i jibbing, alpint og frikjøring.
|
|
|
 Raa!
|
Entusiast
|
Entusiast
Å kalle Kristijan Thorsteinsen dansk er drøyt, all den tid han bare har bodd 6 år der. Han er fra stavanger, og norsk som bare det. Sjekk forrestenhttp://web3.aftenbladet.no/sport/article26652.ece
|
|
|
 Enig....
|
Fersking
|
Fersking
Enig med Powderbear at det er mange gode svenske jibbere, men i hvertfall på Gausteblikk er det mange dansker i bakken i vinterferien og påsken og det er faktisk farlig!! De har jo rett og slett ikke kontroll noen av de (kanskje ikke alle men en god del)
|
|
|
 vi må jo ikke
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
glemme vår gode venn Johnny Albertsen som kjører VM og OL for Danmark i alpin disiplinene Utfor og SG.. Han bor i norge og banker de fleste normenn i disiplinene over..
|
|
|
 Takk for opplysningene "puddersyk"!
|
Ivrig
|
Ivrig
Dette var jeg ikke klar over. Men; jeg synes likevel det er mye norsk selvgodhet her.
|
|
|
 Det
|
Entusiast
|
Entusiast
er jeg helt enig i...Danskene har jo ikke akkurat naturgitte forutsetninger for å være god på ski, så da er det vel bare naturlig at noen av de ikke er like gode som nordmenn..
|
|
|
|
|
|