Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
LYNGEN
#79901 26/11/2005 2:50 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

er det noen som vet om det er noen plasser man kan kjøre på ski i lyngen for tiden, det var jo noen som var på holmbuktinden forje helg, derfor lurer jeg på om det er noen som vet om det er mulig å kjøre etter regnværet i forje uke.....

Skeptisk
unlooped #79902 26/11/2005 4:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Eg trur det er lurt å venta litt. Dersom du finn snøføre, må du nok gå langt før du kan ta på ski med godt samvet.

Var på Fastdalstinden nord for Lyngseide i september i år, det gjekk akkurat rundt vatnet, men lenger oppe var det full vinter. Der går ein fin anleggsveg som er fin å gå på i starten. Det er også ein bre på aust sida, noko som tyder på at det pleier å koma mykje snø.

Ellers er Ullstind ved Oldervik eit fint fjell. Den høgste toppen er ikkje fullt så tilgjengeleg som den nest høgaste.

God tur

Det finnes...
unlooped #79903 26/11/2005 5:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Men stort sett alle alternativer med underlag er delvis breer. Mye sprekker ute og går. Hadde litt case sist gang med meg delvis oppi ei sprekk som ble undervurdert. Fastdalstinden som nevnt over, og alt oppfor ura pluss pluss er kjørbart. Men ta forhåndregler på brea og bruk søkestang hvis du er i tvil om du er i et brukbart sikkert område. Egentlig vil jeg anbefale tau, så har jeg mitt på det reine. Vil ikke være han som sendte 14-åringen i bresprekka:) På brea oppfor ura krysser du endel sprekker nesten uansett hvor du går, så det er bare tykkelsen på snøbrua og bredden på sprekka det kommer an på. Det skal også nevnes at nå har det begynt å gå endel skred oppfor ura. Så ta høyde for ustabile snølag også. Var rester der nå etter to-tre store skred som har gått i siste mildværsperiode. Dette er selvfølgelig avhengig av din erfaring med skred og bred, men det kan være lurt som "eivindgut" sier å drøyan til neste snøfall kommer. Nå har det frosset på det som ble tint i det siste mildværet så underlaget begynner å bli brukbart. Ikke lenge før kattfordeidet åpner dørene for sesongstart. I fjord hadde jeg første turen der i slutten av november.

Hvis du ser det likt å ta en tur så får du ha en fin tur:) Flotte plasser å kjøre hvis føret er bra. Men vær litt forsiktig!

durmålstinden
unlooped #79904 26/11/2005 5:12 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

jeg var på durmålstinden i dag, gikk opp bowlen der var det bare 5 cm med sne, men en lten skavel helt oppe (1 m høy)i morgen skal jeg på djeveltanna for og se hvordan det er der på "sommertid" da må man faktis gå med stegjern.

ullstinden har jeg hørt er et fint tidligfjell, er det nest høyeste det man går opp på fra snarbyeeiet?

jeg var også på kattfjoreiet i november, faktisk den 26, som er i dag:D