Det er to strekninger. Øvre del har opp til grad to, men er mest rolig elv. Største "stryket" er lett synlig fra vegen, i krapp sving rett etter bensinstasjonen ved Os grensen. Er ellers ifølge de som har greie på det en meget fin valse, benevnt som Hamburgervalsen (grad 2). DEn har jeg bare padlet på lav vannstand, da var det ikke noe å skryte av. Turen har flere alternative avslutninger, men enkleste er å padle omtrent helt til vannet. Da er det flere broer og lett å komme ut. Denne øvre delen er kun nybegynnerstrekk, evt litt mer utfordrende på mye vann.
Nederste delen kan vel også egentlig benvenes som to deler. Øverste av disse starter ved Tøsdal. Et par stryk nedover som jeg ikke har padlet. Ser fine ut, ikke noen spesielt store stryk, men anslagsvis grad to eller tre avhengig av vannstand. Etter omlag tre fire hundre meter er det lange rolige parti.
Nederste delen har et trangt og etter min mening nesten upadlbart parti (ukjent for meg om noen har padlet.) Jeg har hatt put in rett etter dette. FOr å komme hit kjør over gamle broen over elven og følg Borgavegen til spesialskolen (før den krappe svingen). Er omlag fem hundre meter padling med flere fine stryk, et lite "dropp" (tror denne heter Kvernhusfossen) kan ha stygg stopper på enkelte vannstander. Vær også obs på at det på høyre side er støpt jernstenger med planker oppå, som fiskerene står på ved lite vann. Denne styggedommen er vanskelig å se ved mye vann!!!!!!!!!
Nederste stryket er under broen, artig lite stryk med bra trykk på litt vann.
Elven har flere muligheter og har enkelte artige partier. Jeg bor på Os og har bare padlet den et par ganger. Dessverre fordi Voss er 1000 ganger bedre. Men mye bedre enn ingenting. Står også en guide på padling.no. Har du spørsmål så send meg en mail!
Les ellers også svarene jeg fikk da jeg spurte om padling i nærheten av Bergen for kun få uker siden. Vi er nok i samme situasjon.....