Jeg slet med det i fjor når jeg bodde i Hemsedal. Hadde 120dager på ski uten nok trening før sesongen og overbelastet leggen.
Jeg hadde sinnsykt vondt i begge og måtte avbryte flere skidager på grunn av smerter....MEN:
- Jeg tok en uke fri og slappet av- Barberte leggen foran. Grunnen til det er at hårene på leggen gnikker mot skoen om den er stram, som igjen skaper irritasjon. Beinhinnebetennelse kan begynne på denne måten. Men det var ikke dette som reddet sesongen.- Teorien min er at om man fordeler trykket mer...slik at ikke alt presset kommer (spesielt øverst i støvelen) frempå leggen i skoen så lindrer du smerten. Jeg kjøpte derfor Dainese leggbeskyttere som jeg puttet ned i støvelen (ikke helt nedi, men ned til eller litt nedenfor første klype) Tror de var beregnet på sykkel. - Vet ikke hva som er best når en sliter med det, men dette reddet faktisk min sesong og jeg barberte ikke leggen etter at jeg kjøpte leggbeskytteren. Jeg hadde smerter men de forsvant gradvis, og på slutten av sesongen droppet jeg de.
Jeg var på ski nesten hver dag i fjor og fikk beskjed av legen og andre at det sikkert ikke kom til å gå over før sesongen var over. Men det gjorde det.
Noe annet som er en grunn til at slikt oppstår er: Hvis du hopper og lander skikkelig bakpå så sliter foran og bak i leggen hver sin vei, noe som er en enorm belastning. Kom det derfor over skien i landingen. Om du lander bakpå ved feks 360 så: Går du til venstre så få høyre arm frem i landingen for da kommer du frempå slik at du minsker belastningen.
Det hjelper også å massere på leggene, men det må du gjøre på tvers (fra siden og inn mot midten) og ikke på langs for da irriterer du musklaturen mer.
Mitt tips for neste sesnong er å trene beina i sommer. For eksempel å sykkle, jogge og svømme. Du kan gjøre hva du vil så lenge det ikke gjør vondt. Kjøp støvler med myk fleks og ikke stram dem for mye oppe på leggen, men over vristen slik at foten sitter godt i.
Ha en fin vinter!