Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vonde legger!!
#77670 01/01/2006 9:26 PM
klovn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kjørt twintwip i halv sesong og har hatt tre par støvler. For helt sykt vondt foran på leggene.. noen som har noen tips...?

mm
klovn #77671 01/01/2006 9:29 PM
Entusiast
Entusiast

ikke ha de så stramt rundt leggen men stramt på vristen

Velkommen!
klovn #77672 01/01/2006 9:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gratulerer og velkommen til klubben for beinhinnebetennelse, som ofte er et resultat av for mye bakvekt i landinger - gjerne i kombinasjon med for stive støvler. Skaff deg softboots, land med vekta sentrert over føttene, og is ned leggene etter at du har vært på ski. Ta en pause til det verste har gått over. Blir det kronisk, så er det bare operasjon som kan fikse det. Der er Volvat best i klassen.

tja...
klovn #77673 01/01/2006 9:58 PM
Fersking
Fersking

har sliti endel med det sjøl.. husk og altidd kjøre med stramme støvler.. jg har også paddet om støvlene noen ganger da får leggen ett annet treffpunkt i støvlene og det hjelper litt

mm
klovn #77674 01/01/2006 10:32 PM
Medlem
Medlem

Har sliti mye med det samme. Som han over her skriver så kan det være lurt å endre litt på spenningen, slik at leggen treffer et ulike steder i støvelen. Ikke samme sted hele tiden! Massasje hjelper også. Bruk litt tid når du sitter foran tv'en f.eks. Massasjen skal foregå på tvers av muskelfibrene (dvs. på "kortsiden"), det gir best effekt. Det hjelper bra for meg hvertfall. Ellers må du ta pauser i dager (kanskje uker) hvis det blir skikkelig ille, du vil definitivt ikke ha kronisk beinhinnebetennelse. Helt j***** å bli kvitt!

tja
klovn #77675 01/01/2006 10:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

barbere leggene?

Hadde problemer med dette for 2 sessongen siden, men har ikke kjent det noe mere, ikke at jeg har barbert leggene. prøv å masser leggene litt etter kjøring.

Riktig støvel
klovn #77676 01/01/2006 10:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det som er viktig:

1. Myk støvel.

2. Støvel som passer i størelse.

3. Såle som forhindrer bevegelse i støvelen.

4. Stram overskallet, da blir det mindre støt mot leggen.

5. Foam innerstøvel, blir støpt etter foten og leggen.

Lykke til!

sko som passer!
klovn #77677 01/01/2006 11:03 PM
Entusiast
Entusiast

det er utrolig viktig.. ha noen sko som passer foten din godt.. altså at den sitter kontakt rundt foten uten å presse.. da kan du slippe å stramme så mye i leggen, og dermed få mindre slitasje på musklaturen..-det med barbering har jo vært et tema.. vet ikke så mye om det.. men en barbert legg vil åpenbart ha mindre friksjon..

og tøy i tillegg til å massere.. varm opp, og tøy både før og etter.. hjelper mye etterhvert!

- evt la det stå til og bruk pengene til ó mor på volvat

Blir det kronisk, så er det bare operasjon som kan fikse det. Der er Volvat best i klassen
klovn #77678 01/01/2006 11:50 PM
Entusiast
Entusiast

Kan noen fortelle meg hva Volvat er for noe?

Volvat
klovn #77679 02/01/2006 12:39 AM
Medlem
Medlem

det er privat klinikk som utfører div operasjoner.

tips.

kjøp sånn bennenelse dempende krem og maser foran på leggen hjelper litt. fåes kjøpt på apotek.

Øvelser
klovn #77680 02/01/2006 12:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har sliti med Beinhinnene siden jeg var 13 og har fått noen øvelser:

Tøying: 1.sett deg på knestående, ta tak i kneet og trekk det mot deg.. Tøyer direkte på Fremre leggbeinsmuskel2.Sett yttersiden av fotbladet på en dørlist og tøy baksiden av leggen. Tøyer direkte på Beinhinna.

Trening:1. Stå på en dørlist med begge hælene på listen og trekk tærne oppover (mot deg)2. Skaff deg en strikk som du fester rundt fotbladet og i et punkt på veggen. legg deg på ryggen og trekk tærne mot deg.

Hvis du kombinerer det over med det Indigo og Endre sier burde du bli kvitt det.. Det er summen av alle de små tingene du gjør som gir bedring.

Boots
klovn #77681 02/01/2006 7:50 AM
Fersking
Fersking

Skift boots kjapt! Jeg hadde problemer etter en halv sessong med salomon X-wave 8.0. Byttet til noen myke techica boots, od da forsvant problemene. Masering kan hjelpe, f.eks med dusjhode, der du veksler mellom kaldt og varmt vann! Det øker blodsirkulasjonen som er gunstig for betennelsen. Husk også at gode sko er viktig også utenom skikjøringen. Bruk allti sko med god demping.

Lykke til!

joda,
klovn #77682 02/01/2006 3:10 PM
Entusiast
Entusiast

mange gode tips, men som noen over her sa så kjøp betennelsessdempende/smertenedsettende gel som heter Orudis. du får kjøpt den på apoteket, det funker bra!

HADDE
klovn #77683 02/01/2006 3:22 PM
wlm Offline
Entusiast
Entusiast

samme probløem..

1. du må ha en sko som passer..!! ikke forstor..!!!!!!!!

2. en mjuk støvvel

3. komfotabel..

4. kjøp en alpin sokk. de har sånn støt dempin i sokken for leggen og andre områder..

jeg sa jeg skulle ha den mjukeste støvveln i butikken og fikk det.. kjøpte den akurat passe. etter et par ganger i bakken utvida den seg sinnsykt mye.. kjøpte ny såle og nå passer den helt perfekt pluss at den passer til neste år..

ikke stramm for mye på vristen og da stopper du blodet og blir kald..!!!!
klovn #77684 02/01/2006 3:24 PM
wlm Offline
Entusiast
Entusiast

stramm heller leggen med mjuk sko

Orudis
klovn #77685 02/01/2006 5:25 PM
Entusiast
Entusiast

Har brukt ganske mye av denne salven, jeg kan konkludere med en ting. I mitt tilfelle fungerte den dårlig! Det jeg har gjort er å ta par ibumetin (tror d er d d heter) når smerten er sånn verst. Tren fremsiden av leggen ofte og tøy godt.

Samme problem her...
klovn #77686 02/01/2006 7:17 PM
Medlem
Medlem

Jeg har samme problem som alle dere andre over her...For at det ikke skal gjøre så vondt i leggene da du kjører i bakken, ta gjerne en litt lengre pause i varmestua, kafeen etc. hvor du tar av deg skoene og maserer deg på leggene.Det hjelper mye, hvertfall for meg, men da du kommer hjem gjør det kanskje vondt igjen, for min del hvertfall...

Sko
klovn #77687 02/01/2006 7:21 PM
Medlem
Medlem

Er det noen som vet om en nettbutikk som har bra utvalg av ulike skisko? (Softboots, mjuke freeride støvler o.l.)

Støvelen
klovn #77688 02/01/2006 7:51 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

trenger nødvendigvis ikke være så myk bare den sitter bra og er riktig størrelse. Synes det er dumt å lese at alle skal anbefale mykere støvler for å ikke få vondt. Passer ikke støvelen for du vondt selv om den er 40 eller 140 i flex. Surefoot foamer støvler. De har begynt å foame pløsa nå og. Gjor at trykket blir fordelt på hele leggen.Anbefaler de...

hm
klovn #77689 02/01/2006 8:01 PM
Entusiast
Entusiast

det er ikke forleggen som er vond til meg men bakleggen er fettvond! ikke godt å kjøre med

kjente at jeg fikk vondt i leggene etter jeg hadde vært i bakken i dag.
klovn #77690 08/01/2006 5:54 PM
Entusiast
Entusiast

men jeg har kanskje tenkt å kjøpe nye støvler. men hvor mye skla det egentlig være i "flex" for at det skal være en "myk" støvel?

Hmm...
klovn #77691 08/01/2006 6:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kanskje du ikke skal ha det så stramt? Kjøp Soft-sko?Har ett par, og de får jeg ikke vondt av i det hele tatt. Anbefales!

sko
klovn #77692 08/01/2006 6:22 PM
Entusiast
Entusiast

måå kjøpe meg nye sko straks. for nå begynner jeg å få for vondt i leggene (spessielt den ene).. tnkte på et par tecnica boots Vento 4 er navnet.. "60 Flex. leveres med Superfit innerstøvel. 3 density tecnology og Easy Access. Solide spenner og avtagbar/justerbar spoiler i legg. God plass i forfot og rundt ankel. Passer de som vil ha en myk, men presis støvel."høres denne ut som en soft og god støvvel?

http://www.tecnica.it/products/index_ski_prod.php?target=29&c=3&t=1

Litt flere råd
klovn #77693 08/01/2006 6:55 PM
Ivrig
Ivrig

Støveltilpasning er veldig individuelt.

Se bl.a. Idrettsklinikken "Leggskinn til alpinister med benhinnebetennelse" http://www.idrettsklinikken.no/hj/leggskinn.html.

Egne erfaringer:

Ved thermo innerstøvler benytt tape foran på leggbenet ved varmetilpassning slik at presset blir fordelt mer til siden av leggen.

Maktet ikke å benytte de originale innerstøvlene på Denali XT. Skiftet ut innerstøvlene til et par Lange innerstøvler med plastspoiler foran. Disse innerstøvlene fordelte presset foran på leggen over en lengere del av leggen, og XT støvlene ble helt topp mht press på leggbenet.

nei haugstad
klovn #77694 08/01/2006 9:56 PM
Medlem
Medlem

God plass i forfot og rundt ankel -> høres ikke bra ut, rundt ankelen er omtrent det eneste stedet det er viktig at støvelen sitter bra, hvis den ikke sitter bra rundt ankelen kan jeg ihvertfall love deg at du får vondt i leggen. Alternativt kan man jo feste et par moonboots på skiene, så snakker man skikkelig soft-boots.

Det finnes mange tråder om dette temaet
klovn #77695 08/01/2006 10:23 PM
Medlem
Medlem

Bråstopp/benni har mye fornuft i innlegget sitt, følg det. Og få deg spesialstøpte såler som holder foten på plass i riktig stilling, slik at det ikke blir den spisse delen av leggbenet som tar støten når du er på ski.

Og ta deg en ukes fri slik betennelsen blir borte, hvis ikke blir det bare værre.

Luddige ordninger
klovn #77696 09/01/2006 1:25 PM
Fersking
Fersking

Jeg slet med det i fjor når jeg bodde i Hemsedal. Hadde 120dager på ski uten nok trening før sesongen og overbelastet leggen.

Jeg hadde sinnsykt vondt i begge og måtte avbryte flere skidager på grunn av smerter....MEN:

- Jeg tok en uke fri og slappet av- Barberte leggen foran. Grunnen til det er at hårene på leggen gnikker mot skoen om den er stram, som igjen skaper irritasjon. Beinhinnebetennelse kan begynne på denne måten. Men det var ikke dette som reddet sesongen.- Teorien min er at om man fordeler trykket mer...slik at ikke alt presset kommer (spesielt øverst i støvelen) frempå leggen i skoen så lindrer du smerten. Jeg kjøpte derfor Dainese leggbeskyttere som jeg puttet ned i støvelen (ikke helt nedi, men ned til eller litt nedenfor første klype) Tror de var beregnet på sykkel. - Vet ikke hva som er best når en sliter med det, men dette reddet faktisk min sesong og jeg barberte ikke leggen etter at jeg kjøpte leggbeskytteren. Jeg hadde smerter men de forsvant gradvis, og på slutten av sesongen droppet jeg de.

Jeg var på ski nesten hver dag i fjor og fikk beskjed av legen og andre at det sikkert ikke kom til å gå over før sesongen var over. Men det gjorde det.

Noe annet som er en grunn til at slikt oppstår er: Hvis du hopper og lander skikkelig bakpå så sliter foran og bak i leggen hver sin vei, noe som er en enorm belastning. Kom det derfor over skien i landingen. Om du lander bakpå ved feks 360 så: Går du til venstre så få høyre arm frem i landingen for da kommer du frempå slik at du minsker belastningen.

Det hjelper også å massere på leggene, men det må du gjøre på tvers (fra siden og inn mot midten) og ikke på langs for da irriterer du musklaturen mer.

Mitt tips for neste sesnong er å trene beina i sommer. For eksempel å sykkle, jogge og svømme. Du kan gjøre hva du vil så lenge det ikke gjør vondt. Kjøp støvler med myk fleks og ikke stram dem for mye oppe på leggen, men over vristen slik at foten sitter godt i.

Ha en fin vinter!

Gå til ortoped...
klovn #77697 09/01/2006 3:30 PM
Medlem
Medlem

...og få dem til å lage en ordentlig legg skinne. Etter at jeg brakk beinet og skulle begynne på ski igjen, måtte jeg ha noe som fordelte trykket vekk fra bruddstedet. (masse bruskdannelse rundt bruddstedet så leggbeinet var mye tjukkere der, men fortsatt ikke helt grodd) Dette var en skinne som gikk rundt hele leggen og nesten fra ankelen til kneet, den ble formstøpt i et stoff som lignet karbonfiber. Vet om noen som har brukt slike skinner mot beinhinnebetennelse, og de er effektive mot det og.

Minuset er imidlertid at de er sinnsykt dyre, men er du medlem av en klubb og har en idrettsforsikring tror jeg du skal få dekket det gjennom denne.

Husker ikke helt hvor jeg fikk laget denne skinnen og akkurat hva det kostet (men tror den ble laget enten på NIMI på Ullevål el. ortopedisk institutt i Drammen). Men det kan jeg finne ut hvis det er noe interesse for det.

Det finnes også andre ortopediske hjelpemidler mot beinhinnebetennelse, så jeg anbefaler absolutt en tur til en ortoped som driver innen idrett hvis du ikke blir kvitt beinhinnebetennelsen,

marti
klovn #77698 09/01/2006 5:13 PM
Fersking
Fersking

ja gjør som mange over her sa. men når du kommer hjem fra bakken eller når du har tid, tar du en bøtte med kaldt vann og en bøtte med varmt vann, så tar du å putter beinet/leggen i kaldt, så bytter du til varmt og så tilbake til kaldt osv. så holder du på en stund. så når du skal massere leggen, så tenker du at du presser betennelsen nedover mot foten. dytter den nedover, hvis du skjønner.. hvis du gjør dette nesten hver dag, så går det nok over.. hjalp på meg i allefall.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå