Det at marker bindingene nå løser lettere ut har en veldig enkel forklaring. For endel år tilbake kom Marker med en mekanisme som gjorde at desto mer utslag man har i forbindingen desto mer "løsere" ble bindingen. Tror trykket i forbindingen ble redusert med 20% (husker ikke eksakt hvor mye det var). Dette førte (for meg ihvertfall) til at det nesten var umulig å kjøre fort/hardt på litt slagete undelag uten at bindingen løste ut. Jeg vet ikke om Marker bindingene har denne mekanismen ennå. Husker ikke akkurat når denne mekanismen kom, men tro det var på 9.1 bindingen (hvis det var noe som het det) og at det var for ca. 8-10 år siden.

De ordentlige racingmodellene (8-18 og 12-24) hadde imidlertid ikke denne mekanismen, og de fungerer kjempebra. Så vidt jeg husker var den eneste synlige forskjellen på bindingene at de ordentlige racingmodellene ikke hadde rødmerking i plastikken over din-indeksen på bindingene.