Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vektinnstilling på bindinger...
#77314 11/01/2006 12:25 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 173
Sæft1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 173

Veier 80kg, hvor mye burde bindingene være innstilt på???... har opplevd flere ganger at de løser ut veldig lett, f.eks på rails... tror de står på 80kg nå...


hmm..
Sæft1 #77315 11/01/2006 2:07 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 123
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 123

Har er det nok mange fasitsvar. Jeg tror det beste må være at hvis de løser ut under kjøring ( på rail/pudder/kuler/ellerhvasomhelst) må du stille dem opp. Prøv et trinn av gangen og se om det duger. På mine ski har jeg fra fra 9-13 avhengig av ski og bindinger, så "normen" er rimelig variabel. Husk allikevel at når du nærmer deg enden av skalaen, får fjæra så lite spillerom at bindingen begynner å fungere dårligere (Ofte rødmerket på bindingene). Kjøp da kraftigere saker.


...
Sæft1 #77316 11/01/2006 2:41 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 147
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 147

Bare å justere de litt hardere. Ta litt i slengen. De skal jo ikke utløse seg før du tryne orntli.


DIN-skala
Sæft1 #77317 11/01/2006 11:27 PM
Registrert: May 2016
Innlegg: 16
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2016
Innlegg: 16

Hvilken innstiling bindinga står på er et samspill mellom personvekt og skostørrelse (sålelengde i mm). Har du korte bein og veier mye trenger du fort like stiv binding som en med store bein og lav personvekt.

Hvis du veier 80 kg og har ca 42 sko skal DIN-innstilling være ca 6...Hvis du poster skostørrelsen din kan jeg finne det ut mer nøyaktig.

De skal ikke løse ut før du tryner skikkelig, men såfremt du ikke e r redd for at skia forsvinner i pudder må de løse ut og!


innstilling
Sæft1 #77318 11/01/2006 11:28 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 8
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 8

Sjekk hvor lang støvelen din er (i mm) og gå til den nærmeste sjappa hvor det selges ski. Det finnes nemlig en mal på hva du skal sette bindingen til. MEN; legg til 2 - 3 hakk på svaret du får!!


Ja
Sæft1 #77319 11/01/2006 11:58 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 16
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 16

Jeg er 65kg, jeg kjører Marker comp 18.0 racing bindinga. De har jeg på 14. Fungerer jævli bra. Men jeg liker at jeg kan stole på at de ikke løser ut får fort!


 
 
samken er som baken
Sæft1 #77320 12/01/2006 8:36 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 74
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 74

lurt å kjøre etter riktig innstilling på dn-skalaen. men personlig har jeg de på alt for mye....


gjør som robban olsson
Sæft1 #77321 12/01/2006 9:35 AM
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 50
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 50

forklarer i en av de klassiske free radicals-filmene: stram bindingene så hardt det går an, så drar du en halv runde tilbake. "da löser dom aldrig ut!"


DIN innstilling er vanskelig.
Sæft1 #77322 12/01/2006 4:37 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Bare for å gi et eksempel på hva som kan skje: Jeg var vel max uheldig. Kjørte med DIN 6 som er ganske lavt for meg (vekt 70 kg). Brå 90 graders stans utløste ytterski med derpå rotasjon hvor bakenden innerski hektet i snøen (og jeg føk rett ut i skauen). Jeg fikk en rotasjon + strekk uten at innerski løste ut. Dette medførte helt avrevet bakre korsbånd og indre leddbånd. For meg ville altså høyere DIN-innstilling ikke løst ut ytre ski ved 90 graders stopp og ulykken vært unngått. Når ytterskien først løste ut ville en lavere DIN-justering ført til at innerski hadde løst ut og ingen skade hadde skjedd. Dette er nok ikke en vanlig problemstilling, men vil bare nevne det under dette innlegget.


Ikke så uvanlig...
Sæft1 #77323 12/01/2006 5:24 PM
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 82
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 82

Jeg har opplevd noe av det samme. Bindingene sto da på 22. Kjørte utfor da den ene skien løste ut etter en litt skjev landing etter et hopp, kom inn på neste hopp med rotasjon og med en ski, og tryna da selfølgelig. Endte med brukket ben da den andre skien ikke løste ut.


...
Sæft1 #77324 12/01/2006 6:13 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 97
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 97

Har en del å si hvor mye bindingen din tåler i DIN også...bindingene fungerer optimalt når du ligger midt på skalaen(si du deler den i tre deler, så skal du være i den midterste delen)...Dette med tanke på at den skal holde, når den bør holde, og slippe når den skal slippe:) Men må ofte bare testes ut fra binding til binding og...noen fungerer bedre enn andre+kjørestil! F.eks Look/Rossignol bindinger skal holde igjen bindingen lenger hvis du kommer frampå...noe som er ok i forhold til andre bindinger ved switch landinger:)

Lykke til!


Enig
Sæft1 #77325 12/01/2006 6:20 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Du er inne på noe viktig


 
 
DIN-skala
Sæft1 #77326 13/01/2006 2:39 AM
Registrert: May 2016
Innlegg: 16
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2016
Innlegg: 16

Ski&die...du som hadde binding på 22..hvilken binding var det? 22 er ekstremt høyt! Det vil tilsvare i skostr. 45 en personvekt på 170-200kg...

Følg anvisningen, å synse hvor bindingen skal stå blir ganske tullete...Noen av historiene her sier at det er bedre med stokk stive bindinger, det er bare tull! Er medisinstudent og har sett en del skader, du ryker flere leddbånd med helt faste ski enn uten!!!

La skia løse seg ut, det må du nesten bare regne med ved stygge landinger. Eneste unntaket slik jeg ser det er hvis du kjører offpiste og det at begge skia forsvinner i løssnøen gir deg store problemer!

DIN-skalaen er ikke noe tull fabrikantene har funnet på...

Jeg er 1,89, ca. 88 kg og har bindingen på 6-7...funker bra!


...
Sæft1 #77327 13/01/2006 9:07 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 173
Sæft1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 173

Takk for tips folkens:)... Legger ut sko størrelsen i mm etterpå...


mares...
Sæft1 #77328 13/01/2006 10:22 AM
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 82
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 82

Marker 12-24 racing bindinger, er bindinger du ikke finner i butikken, ihvertfall ikke i en vanlig sportsforetning. Og hvis du ikke forstod, var det under en utfor konkuranse (NM på Oppdal), har selvfølgelig ikke skiene på 22 når jeg leker meg. Bindingene var forøvrig stilt ekstra stramt den gangen fordi det var sinnsykt slagete, men hadde jo ikke trynet dersom skien i første omgang ikke hadde løst ut. Da jeg kjørte aktivt hadde jeg vell bindingene stilt på rundt 14-15 som regel, (8-18 binding) (ca 80 kg (var tider det...), og støvler på 295 mm den gangen), og skiene løste ut når de skulle de (og noen ganger når de ikke skulle).

På twin tipsene mine nå har jeg forøvrig marker 1100 titanium el noe sånt som står på 9, og irriterer meg over at de løser ut i tide og utide. Dritt bindinger...knakk hele forbindingen etter å ha landet litt bakpå på big jumpen i varingskollen. Hele bindingen spjæret på langs. Dessuten faller dekslene over der din-indeksen vises av hele tiden.

Jeg mener at hvor mye bindingene dine skal stå på avhenger av mange ting; selvfølgelig str på sko og vekt, men også kjørestil, styrke, hvordan ski og hva du bruker dem til og hva du er komfortabel med. Står man endel på ski finner man fort ut hva som passer for deg. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel på store hopp med bindinger stilt på 6 da jeg har dårlig erfaring med ski som løser ut ved litt harde landinger. Anbefaler folk å prøve seg frem (begynner da selvfølgelig på den nedre delen av skalaen), og finne det som passer sin kjørestil og hva man er komfortabel med.


Bredere ski => høyere DIN
Sæft1 #77329 14/01/2006 5:19 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 10
Lok Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 10

Motivasjonen for å velge racing bindinger til frikjøring er at de er laget av metall og derfor ikke bare tåler mye mer juling, men også har mye bedre kraftoverføring. Forskjellen blir mer merkbar jo breder ski du kjører på. Jeg har selv kjørt på ski med midtbredde på 120 mm med vanlige Salomon S912 og da jeg skiftet til S916, som er i metall, var det som å kjøre helt andre ski. Alt "slarket" var borte, skiene var mye raskere fra kant til kant, og kantgrepet var noe helt annet. Plutselig kunne jeg kjøre skjærende svinger i isete bakker. Ikke skal man la seg skremme av høyere DIN-skala på disse bindingene heller, for jo bredere skiene er under midten jo større blir kreftene som virker på bindingen og da må man skru opp tilsvarende. Jeg kjører med en DIN-setting på 10 på mine gamle Pocket Rocket, mens på de bredeste plankene må jeg opp på 14 for å ikke løse ut når jeg ikke skal.


Jeg synes det du skriver er veldig fornuftig "ski&die"
Sæft1 #77330 14/01/2006 6:19 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Vi må i tillegg til DIN-innstillingen være klar over at bindinger løser ut forskjellig ved kjøring i slagete terreng. Dette har f.eks. med hvor store utslag bindingene må ha før de løser helt ut eller evt. trekker seg på plass igjenn.

Min erfaring er at for 15 år siden var Marker bindinger ledende mht dette å trekke seg på plass igjen ved et utslag uten full utløsning. Slik er det ikke nå etter det jeg har erfart. Nå slår Marker bindinger mye lettere helt ut enn f.eks Look.

Synspunkter?


Hei "Nyrnesn"! Godt Nytt År!
Sæft1 #77331 14/01/2006 6:32 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Din DIN-innstilling for frikjøring er etter min mening hassard mht din vekt og hva du kan ødelegge mht bein og bånd i kneregionen ;-). (PS: Skift til Look selv om du da må betale ;-)). Snakkes.


 
 
smart tips
Sæft1 #77332 14/01/2006 7:23 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 453
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 453

bare ta å skru på full vekt du, så faller ikke skia av med engang


raa...
Sæft1 #77333 14/01/2006 9:12 PM
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 82
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 82

Det at marker bindingene nå løser lettere ut har en veldig enkel forklaring. For endel år tilbake kom Marker med en mekanisme som gjorde at desto mer utslag man har i forbindingen desto mer "løsere" ble bindingen. Tror trykket i forbindingen ble redusert med 20% (husker ikke eksakt hvor mye det var). Dette førte (for meg ihvertfall) til at det nesten var umulig å kjøre fort/hardt på litt slagete undelag uten at bindingen løste ut. Jeg vet ikke om Marker bindingene har denne mekanismen ennå. Husker ikke akkurat når denne mekanismen kom, men tro det var på 9.1 bindingen (hvis det var noe som het det) og at det var for ca. 8-10 år siden.

De ordentlige racingmodellene (8-18 og 12-24) hadde imidlertid ikke denne mekanismen, og de fungerer kjempebra. Så vidt jeg husker var den eneste synlige forskjellen på bindingene at de ordentlige racingmodellene ikke hadde rødmerking i plastikken over din-indeksen på bindingene.


DIN UTREGNING
Sæft1 #77334 14/01/2006 9:36 PM
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 87
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 87

Finnes det en fasit for hvordan man regner "din", det står masse fint her men det det hadde vært fint hvis noen hadde skrevet hvordan man regner det ut! er forvirret er 1.82 og veier 75kg og bruker 43 i sko kan noen si hva dinen skal stå på!

Takker


Ingen fasit, men
Sæft1 #77335 15/01/2006 12:20 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 10
Lok Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 10

start på ca. 7.5 (#kg dividert med 10) og skru opp 0.5 eller 1 hvis du mener de løser ut når de ikke skal. Legg merke til om det er tå- eller bakdelen som løser ut, og skru bare opp disse. Det er ikke uvanlig at kjørere setter disse ulikt.


Elastisitet
Sæft1 #77336 15/01/2006 12:49 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 10
Lok Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 10

Skalaen som brukes er jo normert, så når man opplever at ulike merker må stilles ulikt så kommer det av hvor god bindingen er til å absorbere vibrasjoner (+ skiene selvfølgelig). Både Marker og Look hevder jo å ha den bindingsløsningen som minimerer sjansen for skader, men de er veldig ulike i konstruksjonen. Mens Look kanskje lager de mest elastiske bindingene på markedet, er Marker i den helt andre enden av skalaen. Derfor opplever kjørere med Marker-bindinger å måtte skru hardere til for ikke å løse ut når det er slagete, vindpakket eller på annet suboptimalt føre. Men hvis man så får et jevnt kraftig drag, f. eks. hvis du setter fast foten i nettingen i 30 km/t, og har bindingene på max så kommer du til å få vondt, veldig vondt. Da holder Look og Marker like hardt igjen. Og nettopp derfor mener jeg at man skal velge elastiske bindinger til frikjøring for da føles ikke behovet for "galing-DIN" så sterkt.

Hvis man ser på merkene Marker, Tyrolia/Fisher, Salomon og Look/Rossignol rangerer elastisiteten i tå- og bakbindingene blir det noe sånt som dette:

Marker: tå - lav, bak - medium => Tåler slagete føre dårligTyrolia: tå - medium, bak - medium => helt ok til altSalomon: tå - høy, bak- medium => alt + kjøring i baksete :)Look: tå - medium, bak - høy =>alt + bra til baklengsting

Detter er helt generelt, alt slikt varierer jo også med modellene.


DIN ikke vekt
Sæft1 #77337 15/01/2006 8:33 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 58
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 58

du stiller ikke etter vekt men noe som kalles din skala....forholdet mellom høyde, vekt og sko str. så vidt jeg vet...men enkleste er å stille de slik at de ikke løses ut før du VIRKELIG tryner... prøv deg litt fram...


 
 
mar er og din
Sæft1 #77338 16/01/2006 12:18 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 65
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 65

Det er ganske velkjent at markerbindingene har det med å løse ut for tidlig, akkurat på grunn av lav flexibilitet. Egentlig er det bare å holde seg unna. Salomon, look og tyrolio lager bra bindinger, så hvorfor kjøpe seg problemer. Utrolig at volkl samarbeider så tett med marker - dårlig for ryktet.

DIN skala; det finnes ingen fasit utfra vekt etc. Det er helt avhengig av hvor hardt du kjører og underlaget du kjører på. Lasse Kjus og svigerfar på 100 kg trenger ikke samme innstilling på bindingen selv om du skulle ha samme skonummer. Prøve seg frem. Ofte er det farligere å ha for løse bindinger enn for stramme; hvor gøy er det at bindingen feilaktig løser ut når du kjører svært fort i "sketchy" terreng?


Et meget godt innlegg "Lok"
Sæft1 #77339 16/01/2006 8:29 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Jeg har samme erfaring som du beskriver mht Look, Marker og Salomon bindinger. Jeg har også Tyrolia, men disse er for gamle til at jeg bør uttale meg om dem. Jeg kjører nå mest med Look bindinger, men vil likevel påpeke at de bindingene jeg har best erfaring med ved hard kjøring i preparert bakke er Salomon 900 S fra 1998.

Nostalgi: Jeg er så gammel at jeg har kjørt med Salomon 555 bindinger (Erik Håker sin tid). Utviklingen har gått fremover. Heldigvis! Skrekk og gru! For oss som ikke gikk systematisk over bindingene og smurte dem regelmessig kunne vi oppleve at under stor fart hang støvlene og slang grunnet ising i bindingene.


hehe..
Sæft1 #77340 16/01/2006 10:15 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 123
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 123

nosatalgi ja. Noen andre som husker Look GT ?


Re: Vektinnstilling på bindinger...
Sæft1 #77341 07/02/2019 2:24 PM
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 44
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 44

Sjekk ut denne hjelpartikkelen om justering av bindinger.

https://www.friflyt.no/ski/slik-justerer-du-bindinger 



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå