Marker 12-24 racing bindinger, er bindinger du ikke finner i butikken, ihvertfall ikke i en vanlig sportsforetning. Og hvis du ikke forstod, var det under en utfor konkuranse (NM på Oppdal), har selvfølgelig ikke skiene på 22 når jeg leker meg. Bindingene var forøvrig stilt ekstra stramt den gangen fordi det var sinnsykt slagete, men hadde jo ikke trynet dersom skien i første omgang ikke hadde løst ut. Da jeg kjørte aktivt hadde jeg vell bindingene stilt på rundt 14-15 som regel, (8-18 binding) (ca 80 kg (var tider det...), og støvler på 295 mm den gangen), og skiene løste ut når de skulle de (og noen ganger når de ikke skulle).
På twin tipsene mine nå har jeg forøvrig marker 1100 titanium el noe sånt som står på 9, og irriterer meg over at de løser ut i tide og utide. Dritt bindinger...knakk hele forbindingen etter å ha landet litt bakpå på big jumpen i varingskollen. Hele bindingen spjæret på langs. Dessuten faller dekslene over der din-indeksen vises av hele tiden.
Jeg mener at hvor mye bindingene dine skal stå på avhenger av mange ting; selvfølgelig str på sko og vekt, men også kjørestil, styrke, hvordan ski og hva du bruker dem til og hva du er komfortabel med. Står man endel på ski finner man fort ut hva som passer for deg. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel på store hopp med bindinger stilt på 6 da jeg har dårlig erfaring med ski som løser ut ved litt harde landinger. Anbefaler folk å prøve seg frem (begynner da selvfølgelig på den nedre delen av skalaen), og finne det som passer sin kjørestil og hva man er komfortabel med.