Godt å se at du har skjønt hva som er greia på sommeren ved siden av sommersnø!
For å sette ting på spissen kan man på mange måter sammenlikne utfor på ski og utfor på sykkel, samt freeride på ski og freeride på sykkel. Utfor går ut på å komme først fra start til mål, mens freeride går ut på å ha det moro på vei ned, bruke elementer i terrenget (naturlige og bygde), og utfordre sine egne grenser.
En utfor sykkel er gjerne bygd for å oppnå fart, mens freeride sykler enten kan være rene huckesykler for å droppe stort, eller mer lekne og lettere sykler med enkeltkronet gaffel for å være mer manøvrerbare. Man kan sykle freeride både med heldempet og hardtail, men de fleste finner mest glede i en fulldempet. Det er dog mange som hevder at det kan være lurt å begynne med en hardtail for å lære seg the basics på en slik. Smak og behag.
Jamis Diablo kjenner jeg ikke, men forskjellen på Stinky og Stinky deluxe er type utstyr som sitter på de. Stinky'n er basic mens deluxe'n er mer påkostet. Smaken er som lommeboka di, forskjellig fra nabokid'en.
Siden du er 187 høy vil jeg også tro du veier mer enn 60 kg, så det bør også taes med i beregningen. Ofte må større/tyngre personer gå for litt grøvere verktøy for å slippe å herpe det på første turen. Her er det også mye teknikk med i bildet, noen kjører som en potetsekk og andre som en myk katt ;o)
Til slutt vil jeg anbefale deg å sjekke ut bruktmarkedet på UTFOR.com, det kan være greit å begynne med en brukt tråkker først og gjøre sine feil på en slik. Da vet du sannsynligvis også mye mer om hva du trenger / liker når du bytter den neste år (eller i juli...)
Husk også at du må regne med å bruke en del penger på beskyttelsesutstyr, minimum helhjelm, hansker og knebeskyttere, men kanskje også en rustning, ankelbeskyttere osv. Trust me, dirt er hardere enn snø...
Lykke til og husk: Gi Gass - ALLTID!
MvhAre