Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
FREERIDESYKLING i Hemsedal!
#7493 06/05/2007 6:25 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Heller ikke i år vil Skistar bevilge økonomisk støtte til utbygging av løyper for freeridesykling i Hemsedal Skisenter.

Hva som er årsaken til dette, er jeg dessverre ikke informert om. Hva jeg derimot tror, er at Skistar ikke ønsker å satse på sommerbruk av anlegget, fordi de store pengene er å hente i vintersesongen...

Jeg mener Skistar ikke tenker langsiktig og gjør en bommert av disse enkle grunnene:

1: Skistar og Hemsedal vil miste et viktig konkurransefortrinn i kampen om gjestene. Se på Hafjell, Geilo, Åre, og ikke minst USA, der sykling sommerstid er en økende inntektskilde.

2: Mange av gjestene som velger Hemsedal pga parken vinterstid, har freeridesykling som sin no. 1 fritidsaktivitet om sommeren. Disse vil kanskje naturlig velge Hemsedal også om sommeren, dersom freeridetilbudet blir bedre.

3: Blant de som driver med freeridesykling finner du mange ildsjeler med kunnskap og pågangsmot. Dersom disse til stadighet møter negative holdninger og motgang i sin "kamp" for et bedre sykkelmiljø, vil disse bli lei og heller velge andre destinasjoner både sommers- og vinterstid.

4: En del sesongarbeidere og turister trives så godt i bygda at de ønsker å bosette seg der. Dessverre synes mange av dem at grusveisykling, kanopadling, golf, riding, klatring, paragliding eller fjellturer ikke er attraktive eller moderne nok fritidsaktiviteter til at de velger å bli.

5: Utbygging av freeridemulighetene vil på sikt skape flere arbeidsplasser, både gjennom drift og vedlikehold av løyp(-ene), innen heisdrift, servering, overnatting og sikkerhet/skadeforebygging.

SÅ HVA MENER DERE FREERIDEELSKENDE DER UTE OM DETTE? Hvordan vil dere ha det, hva ønsker dere annerledes, og bør gjøres??

Det samme gjelder Trysil
leug&mjuk #7494 07/05/2007 1:22 AM
Entusiast
Entusiast

I trysil er det også skistar som regjerer, selv om de ikke skal ha skylden for at det ikke blir tilrettelagt for DH sykling der. De har tross alt bare været inne som eier i 1 år, mot 4-5 år i Hemsedal (ren gjetting). Men det er tydelig at de ikke tar initiativ til det enda. Drev å spurte litt nå på vårparten, om det er noe på gang. Svaret var negativt. Når jeg dro fram Hafjell som eks på hva de har fått til var svaret at det skyldes at der var det private/lokale engasjerte som var primus motor. Og at det ikke er tilstrekkelig nok (lokal) interesse i Trysil. Det selvmotisigende er jo at Trysil veldig gjerne ønsker å bli en helårsresort. Og ikke alle synes golf og fiske er det helt store. Samtidig så er Skistar veldig klar over at dette begynner å slå ann, med erfaring fra Åre (som får mye positiv omtale). Så hvorfor sitter de da i baksetet og lar konkurrentene (Geilo og Hafjell) ta hele kaka, med den risiko at de aldri kommer på banen ? Mitt tips er at de ønsker at lokale/engasjerte DH/FR-sykkelister gjør gravejobben! Jeg skal vel ikke klage, ikke så mye lengre til Hafjell fra der jeg bor, men Trysil er mitt lokale anlegg om vinteren, og hadde vært kult om det hadde vært et tilbud der om sommeren også. Hadde garantert hatt sesongkort. Men dere får ha lykke til i Hemsedal.

Oddefa!
leug&mjuk #7495 07/05/2007 12:20 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Interessant å høre om ståda i Trysil. Som deg, er jeg redd toget er gått om ikke Skistar gjør noe i Trysil og Hemsedal allerede i år.

Det som er fakta i Hemsedal (i motsetning til i Trysil?), er at det faktisk er både stor lokal interesse og mange frivillige/ildsjeler som står klare til både å lage, vedlikeholde og bruke løypene! I den nåværende løypas tidlige start, var det faktisk lokale ildsjeler ansatt i skisenteret som tok initiativet og starta bygginga. Så og si det samme er tilfelle for løypa på Skarsnuten, men de har problemer med å få til et samarbeid med Skiheisen for å få heisen til å gå...

Så fikk jeg også en bekreftelse om at de (du) som bruker "ditt lokale hjemmeanlegg" om vinteren også er de (du) som vil komme tilbake om sommeren!

Lykke til!

VIL GJERNE HA FLERE SYNSPUNKTER PÅ SAKEN, SÅNN AT DET MULIGENS KAN BLI FLERE GODE ARGUMENTER Å SLÅ I BORDET MED!

PGA steffen og Morten
leug&mjuk #7496 07/05/2007 1:44 PM
Medlem
Medlem

i fjord så varre jo bare pga steffen og morten som gjorde at det blei litt løype der ihvertfall:) men nå skal visst løype greiene om sommern bli drivd av Opplev Norge ellerno, og de har sikkert ikke så mye kompentanse til å drive sykkel løyper, så vi får bare se