Heller ikke i år vil Skistar bevilge økonomisk støtte til utbygging av løyper for freeridesykling i Hemsedal Skisenter.
Hva som er årsaken til dette, er jeg dessverre ikke informert om. Hva jeg derimot tror, er at Skistar ikke ønsker å satse på sommerbruk av anlegget, fordi de store pengene er å hente i vintersesongen...
Jeg mener Skistar ikke tenker langsiktig og gjør en bommert av disse enkle grunnene:
1: Skistar og Hemsedal vil miste et viktig konkurransefortrinn i kampen om gjestene. Se på Hafjell, Geilo, Åre, og ikke minst USA, der sykling sommerstid er en økende inntektskilde.
2: Mange av gjestene som velger Hemsedal pga parken vinterstid, har freeridesykling som sin no. 1 fritidsaktivitet om sommeren. Disse vil kanskje naturlig velge Hemsedal også om sommeren, dersom freeridetilbudet blir bedre.
3: Blant de som driver med freeridesykling finner du mange ildsjeler med kunnskap og pågangsmot. Dersom disse til stadighet møter negative holdninger og motgang i sin "kamp" for et bedre sykkelmiljø, vil disse bli lei og heller velge andre destinasjoner både sommers- og vinterstid.
4: En del sesongarbeidere og turister trives så godt i bygda at de ønsker å bosette seg der. Dessverre synes mange av dem at grusveisykling, kanopadling, golf, riding, klatring, paragliding eller fjellturer ikke er attraktive eller moderne nok fritidsaktiviteter til at de velger å bli.
5: Utbygging av freeridemulighetene vil på sikt skape flere arbeidsplasser, både gjennom drift og vedlikehold av løyp(-ene), innen heisdrift, servering, overnatting og sikkerhet/skadeforebygging.
SÅ HVA MENER DERE FREERIDEELSKENDE DER UTE OM DETTE? Hvordan vil dere ha det, hva ønsker dere annerledes, og bør gjøres??