Ikke hør på hardtailmafiaen om du ikke først og fremst skal bruke sykkelen på grusvei, stuegulvstier, eller til og fra jobb.
Det er ikke mange argumenter for å velge hardtail fremfor fulldemper om man skal ut i terrenget, jeg kan skrive under på at man sparer både rygg og krefter på en fulldemper på lange turer, på en hardtail må du stå for all demping bak selv, og en 5 cm høy rot kan være slitsom nok etter et par-tre timer på sti.
Hardtail er ofte litt lettere, billigere, det er mindre vedlikehold, og er man fersk så kan få inn god teknikk av å starte på hardtail, men der stopper det, i alle fall i min verden.Flere og flere rittsykler blir også fulldempede, og tester viser at disse faktisk er raskere enn hardtail, selv om det muligens er marginalt.
En annen ting som er verdt å tenke på om man skal sykle oppover er at de fleste fulldempere som er bygget for ritt/stisykling/all mountain klatrer bedre enn en hardtail, man får bedre grep når bakhjulet følger terrenget.Og, man punkterer sjeldnere med demping bak, en fin bieffekt.
Når man er kommet dithen at man trenger flere utfordringer og takler timesvis med røft terreng uten demping, da kan man bygge seg en singlespeed sykkel uten demping hverken foran eller bak.