Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Terrengsykkel??
#7298 05/02/2010 8:48 PM
VebEgge Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ej he vurdert å begynde me terrengsykkling eller tursykkling til sommaren.E de noken tips eller forslag til ka sykkel ej kan kjøpe mej??

sykkel
VebEgge #7299 06/02/2010 7:46 PM
Medlem
Medlem

Hei, hva slags sykling har du tenkt deg? Vil anbefale å sjekke litt å terrengsykkel.no, hvis du har tenkt å skaffe deg sykkel nå i disse vintertider.

Budsjett?
VebEgge #7300 06/02/2010 9:11 PM
Entusiast
Entusiast

Hvor mye ser du for deg å bruke? Vil du ha fulldemper eller hardtail? Er det primært stisykling du tenker å bruke den til, elle blir det litt nedoversykling også?

Sykkel
VebEgge #7301 06/02/2010 11:17 PM
Medlem
Medlem

Gary Fischer roscoe 1

Re: Terrengsykkel??
VebEgge #7302 06/02/2010 11:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kona syklene er gode har jeg hørt.

VebEgge #7303 07/02/2010 7:53 PM
VebEgge Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ej he tenkt til å sykle litt på fjelle å nedijenn men skal også sykle long distanse ( til hytta osv)

Stisykkel
VebEgge #7304 07/02/2010 8:41 PM
Ringrev
Ringrev

Tipper at du trenger en grov stisykkel med 140-160mm vandring, da blir turen ned fra fjellet en morsom affære. Gjerne en sykkel fra 12-15 kg, alt etter hvor tungt utstyr man orker å drasse med seg opp for å nyte turen nedigjen.Om det er sti til hytta så gjelder det samme der.

Er du helt nybegynner kan en sykkel på 15kg bli litt mye å håndtere, men den vil samtidig være behagelig å sykle på og takle grovere terreng enn en lettere sykkel, bakdelen er at den blir tyngre å ha på langtur.Det finnes etterhvert mange sykler som regnes for grove stisykler uten å bikke 13kg, disse vil funke fint både oppover og nedover, særlig om gaffelen har justerbar vandring.

Er det grusvei eller veldig fine stier det er snakk om så er lettere sykler å anbefale, da holder det fint med 100mm vandring, og gjerne uten demping bak.

Du vil få mye mer respons om du definerer bruken og hvilken prisklasse du ser for deg.Vil og anbefale at du spør på terrengsykkel.no, forumet der befolkes av mennesker med stor kunnskap og iver etter å dele den og diskutere dine behov.

VebEgge #7305 08/02/2010 10:01 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Siden du nevner tursykling, ville jeg sterkt vurdert en hardtail. Dersom du ikke har prøvd terrengsykkel før, ville jeg gått for hardtailen. Du kan fint sykle sti med den på, du vil uansett ikke kjøre ekstremutfor det første året du sykler. Du kan sikkert få en god deal på sykler før våren setter inn. Sjekk ut geometrien på ramma på nettet f.eks før du prøvesykler. Spørs veldig på høyden din f.eks om du har kort/lang rygg, hva slags merke du bør gå etter (kot/langt overrør osv). Sjekk også ut kvalitet på utstyr på sykkelen som ligger "gjemt", enkelte produsenter har en tendens til å spare inn på "usynlige" deler. Ikke betal skjorta for XTR, du klarer deg fint med XT på gir/hendlere.Sjekk ut type skivebremser på nettet, før du kjøper.

Tursykling
VebEgge #7306 10/02/2010 10:44 AM
Entusiast
Entusiast

Angående hardtail til tursykling, så kommer det vell an på hvilke turer som skal sykles. Jeg syklet i høst en del på hardtail, før jeg gikk over til fulldemper, og jeg ser virkelig gleden av å ha fulldemper på tur.Hvis man skal sykle lange strekker på ruskete sti, er det utrolig mye mer behagelig å sitte på en fulldemper i stedet for å hele tiden måtte jobbe med å dempe. Men det vil jo ha em del å si hvordan turene du sykler på er. En tur på rallarvegen er langtfra like krevende for sykkel som en tur på firhjulingsspor over Finnmarksvidda.Kan forresten anbefale Canyon sine sykler. Du får utrolig mye sykkel for pengene. Er gjerne litt ventetid, men du sparer mye i forhold til å kjøpe en lignende sykkel i Norge. Kan anbefale Nerve-AM serien til tursykling. Årets modeller har fått 150mm foran og 140 bak, og passer utmerket til tursykling. Vandringen i gaflene er forresten justerbar, så du kan justere den etter hvilket terreng du skal sykle.

Amen
VebEgge #7307 10/02/2010 2:01 PM
Ringrev
Ringrev

Ikke hør på hardtailmafiaen om du ikke først og fremst skal bruke sykkelen på grusvei, stuegulvstier, eller til og fra jobb.

Det er ikke mange argumenter for å velge hardtail fremfor fulldemper om man skal ut i terrenget, jeg kan skrive under på at man sparer både rygg og krefter på en fulldemper på lange turer, på en hardtail må du stå for all demping bak selv, og en 5 cm høy rot kan være slitsom nok etter et par-tre timer på sti.

Hardtail er ofte litt lettere, billigere, det er mindre vedlikehold, og er man fersk så kan få inn god teknikk av å starte på hardtail, men der stopper det, i alle fall i min verden.Flere og flere rittsykler blir også fulldempede, og tester viser at disse faktisk er raskere enn hardtail, selv om det muligens er marginalt.

En annen ting som er verdt å tenke på om man skal sykle oppover er at de fleste fulldempere som er bygget for ritt/stisykling/all mountain klatrer bedre enn en hardtail, man får bedre grep når bakhjulet følger terrenget.Og, man punkterer sjeldnere med demping bak, en fin bieffekt.

Når man er kommet dithen at man trenger flere utfordringer og takler timesvis med røft terreng uten demping, da kan man bygge seg en singlespeed sykkel uten demping hverken foran eller bak.