Hei!
Jeg sykler en del terreng og har nettopp kjøpt meg sykkel selv. Jeg var i Tyskland i vinter og kjøpte da en kul sykkel laget av ei lokal sjappe der nede... (lightning SE Disc fra dynamics.de som også selger gjennom nettbutikk).
Et lite tips jeg kan gi deg til å begynne med er å ikke se ALT for mye på de vurderinger som kommer fra sykkelbutikkene. Hvor ofte har jeg ikke hørt at "dette er en sykkel som er PERFEKT for en person på 165 cm" (som er min lengde). Og jeg prøver den og sliter SKIKKELIG med å nå frem til styret. Jepp, sykkelen er garantert perfekt til en gutt/mann på 165 cm, men ikke for ei jente med samme lengde. Det er ikke å stikke under en stol at vi jenter har kortere armer enn menn, så ha dette i minne når du skal kjøpe sykkel.
I tillegg har jeg brukt MYE tid på å finne en sykkel som passer for meg. Når det gjelder særegne "jenteterrengsykler" finnes disse enten i prisklassen 2000-7000 (og er skrap) eller 30.000 +++ (og det er dessverre for dyrt for meg). Jeg endte opp med å kjøpe en "unisexsykkel" (les: herresykkel), men jeg ser nå i ettertid at det finnes mer og mer rene jentesykler på markedet!!!
Ut fra det behovet du beskriver, ser jeg for meg en hardtail. Til prisen du nevner bør du sette som krav; hydrauliske skivebremser, minimum shimano deore (hold deg unna alivio og acera) og gode dekk.
Sykler jeg så på var følgende: Merida HFS XC Pro DiscDenne må i så fall kjøpes i størrelse small. Det er en sykkel til 17.000, men selges nå for under 12.000 på bikeshop.no. Mulig dette blir en litt "stor" sykkel, men den er rå!
CUBECube er FANTASTISK på sykler til kvinner! Sjekk ut design og anatomi!!! Helt sinnsykt! Angrer i dag på at jeg ikke valgte en slik... Jeg vet INGENTING om norske forhandlere, men sjekk det ut fra cube-bikes.de.
Merida Juliet TFS Comp DiscENDELIG har toppmodellen når det gjelder terrengsykkel til kvinner fra Merida skivebrems. SANNELIG PÅ TIDE!!! Denne har bra design og ser bra ut. Utsalgspris er 11000, men fås for 9490 på bikeshop.no. Det er mye sykkel for pengene, men samtidig synes jeg de kunne ha kjørt på med ENDA litt mer fancy utstyr...
Ja, kunne holdt på i timesvis!!! Håper du finner en sykkel du liker! Jeg har som sagt satt meg godt inn i emnet, så send gjerne en FF-mail eller skriv i forumet og så skal jeg svare deg!!! Jeg er ikke supergod på alle tekniske ting når det gjelder sykkel, men jeg har da ervervet meg litt peiling...!
LYKKE TIL! :grin