Bruksområde, din vekt og preferanser på hva du ønsker?

Til rent stibruk ville jeg sett etter noe med ca. 5 tommer i begge ender. De fleste store sykkelmerker fører for tiden modeller som faller i denne kategorien.

Ikke heng deg for mye opp i type demperoppheng. Alle disse tilsynelatende kryptiske betegnelsene har det til felles at de kan brukes både på en god og en dårlig måte. Det er ingen demperoppheng i bruk i dag som ikke kan gjøre god nytte på en stisykkel.

Det er fremdeles litt 05 modeller igjen i de øvre prisklasser rundt omkring. Sjekk hva du kan finne av fjorårsmodeller. For å sjekke spesefikke modeller kan www.mtbr.com->reviews være ganske nyttig.

Personlig ville jeg holdt meg unna fulldempede sykler med veiledende pris på under ~15k.

Når det er snakk om fulldempet vs hardtail vil jeg påstå at en fulldempet klatrer bedre i ulendt terreng, er mer komfortabel(et stort pluss om du skulle ha ryggproblem), raskere nedover(kan velge helt andre linjer og holde høyere fart) og du kan sitte på sete og tråkke effektivt selv i ganske hårete terreng.

En hardtail vil (spesielt i denne prisklassen) være lettere og mer effektiv på grus/vei og tildels i lite teknisk terreng. Grunnene til dette er selvfølgelig at det ikke forsvinner noe krefter i bevegelse av bakramme samt effekten av en lettere sykkel.