Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Beste terrengsykkel-kjøp under 10.000,-
#6926 26/04/2007 4:17 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal kjøpe meg ny sykkel og håper noen av Friflyts opplyste lesere kan gi meg noen tips.

Sykkelen vil bli brukt til jobbpendling, turer på grus og asfalt og stisykling, i nevnte rekkefølge. Jeg veier 75 kilo og er 180 cm høy.

Sykler jeg så langt har vurdert er Merida Birkebeiner HFS racing til 9.000, Scott Scale 50 til 10.000 og Everest Climber også til 10.000. Noen som har formeninger om disse syklene? Er det andre sykler jeg bør se på?

Scott'en har skivebremser mens de to andre ikke har det. Jeg har så og si bestemt meg for å gå for en sykkel uten skiver da det er både dyrere og tyngre, og jeg mener jeg ikke trenger det. -Eller?

Alle tips mottas med stor takknemlighet.

Skiver...
Pondus23 #6927 26/04/2007 5:34 PM
Fersking
Fersking

... er ikke tull. Den eventuelle vektforskjellen er vel heller marginal, og jeg tror ikke du vil slite deg ut med skiver. Er det hydrauliske eller mekaniske (vaier)? Store skiver? 140-160mm tipper jeg er rikelig for beskrevet bruk. Skiver er mye bedre i forhold til fuktige forhold, asfaltstøv/graps, og de spiser ikke opp felgen. For gode sykkelråd vil jeg anbefale terrengsykkel.no - de gutta har god peil. Lykke til med ny sykkel og en god vår/sommer på to hjul!

terrengsykkel.no
Pondus23 #6928 27/04/2007 2:04 PM
Fersking
Fersking

Hei,

du kan jo også henvende deg på forumet til terrengsykkel.no for tips til kjøp av sykkel.

Kari

Birkebeiner
Pondus23 #6929 30/04/2007 7:30 PM
Fersking
Fersking

Jeg har solgt noen av Merida HFS Birkebeiner. Og fått gode tilbakemeldinger på den. Flere som har brukt den i Birken. Jeg er rimelig sikker på at den får du også med hydrauliske skivebremser.Lykke til!

no saint angel xt disc
Pondus23 #6930 01/05/2007 3:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg anbefaler deg å gå inn på www.fast-bikes.no eller besøke butikken i Oslo.For dit bruk hadde jeg anbefalt deg en angel eller urian, med skivebrems. Skal du sykle sti, burde du nesten ha skivebrems. Grunnen er nevnt ovenfor; i tillegg er det mer effektivitet i bremsingen din, du kan forlate bare en finger per hendel til å bremse, altså har du større kontroll over styret. Det du må være forsiktig med, spesielt hvis du skal se på merida eller andre, er at kranken må være god, ikke bare nøy deg med å se på bakgiret. Tingen er at det er selve kranken som er hjertet på sykkelen, det er den som må tåle mest, og den som fordeler energien fra dine ben ut til resten av sykkelen. Vanligvis er den på "normale og anminnelige" sykler av det billige slaget. Slik sparer de 60% fortjeneste med sånne priser. Derfor anbefaler jeg deg fast-bikes, siden der får du en sykkel komplett med xt eller lx til samme pris du får andre steder for en sykkel med bare xt-bakgiret.

Skiver på 10 000 sykkel?
Pondus23 #6931 01/05/2007 4:16 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Alltid et spørsmål... Personelig mener jeg at du må mer opp i pris før du får nytte av fordelene ved skivebrems, ett par gode vanlige avid bremser som sitter på birkebeinern du nevner er ofte ett godt alternativ til skive bremsene du får på samme prispunkt. Har selv solgt og brukt merida birkebeiner i flere sesonger nå, kjempefornøyd. og det er ikke spart på kranken som det foreslått over, en jevnt over god sykkel. kan være vanskelig å finne dekk som du er fornøyd med både i skauen og til/fra jobb...

Lykke til

Krank
Pondus23 #6932 03/05/2007 4:24 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for mange nyttige innspill :grin

Jeg er nå blitt mer lysten på skivebremser, men det gjør det jo ikke nødvendigis lettere å velge. Høres for meg veldig fornuftig ut å legge pengene kjerne-komponentene ramme og krank, så kan det øvrige evt. oppgraderes etterhvert.

Men hva er en god krank? Er vanlig deore dårlig? Det sitter blant annet på Gekko Flight http://tinyurl.com/26maf5 som høres ut som et godt kjøp til 10.000, bortsett fra at den "kun" har deore krank og nav. Er den et godt kjøp?

Har vært på www.fast-bikes.no og tittet og synes No Saint Urian 2 LX Disc til 8.250 så interessant ut. Krank står ikke nevnt spesifikt, men regner med at det er LX? Kan noen si noe om rammegeometri og foreskrevet bruksområde for denne? Som sagt blir det først og fremst jobb-pendling og turer/trening på grus på meg.

Det er ingen som har sagt noe om Scott'en http://www.oslosportslager.no/product/8243/8266/421948/Scott_Scale_50_terrengsykkel.html. Den har skivebremser og LX krank, også har jeg hørt at scott lager gode rammer, så den er kanskje favoritten min for øyeblikket. Har tittet mye på Oslo sportslager da jeg får 15% rabatt der. Men den er litt tyngre enn andre kandidater (12,4 kg), også har jeg og hørt at Scott er litt dyre. Noen erfaringer/synspunkter?

Gekko Flight 75?
Pondus23 #6933 03/05/2007 9:48 PM
Entusiast
Entusiast

Dette høres kanskje ut som en fleip, men...
Pondus23 #6934 03/05/2007 11:48 PM
Medlem
Medlem

...det er det slett ikke!

Både InterSport (Nakamura) og G-Sport (Diamant) har lette stisykler med supert utstyr som ingen av konkurrentene kan måle seg med når det gjelder pris!!! Sjekk nettet, eller stikk innom nærmeste butikk!

(Kjøpte selv en stisykkel fra Diamant for rett under 10.000,- i fjor, og er kjempefornøyd! UTSTYR: Truvativ krank, V-bremser (riktignok), Manitou R7 demper, Shimano XT all the way.NETTOVEKT: 9,9 kg!)

Lykke til!

...glemte...
Pondus23 #6935 03/05/2007 11:51 PM
Medlem
Medlem

...Dersom du skal bruke sykkelen mest til jobbpendling (asfalt/grus?), har du vurdert en hybridsykkel, eller?

Ruller fra hvem som helst, og finnes med dobble felger, gode dempere etc!

Tvi-tvi - pøj-pøj!

EC

Gekko Flight 75 fra Anton
Pondus23 #6936 04/05/2007 9:12 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har testa Gekko Flight 75 http://tinyurl.com/26maf5, som enfot Asle foreslår og likte den veldig godt:)

Er dette det beste kjøpet man kan gjøre til 10.000 akkurat nå slik Anton sport ganske så bastant hevder?

Såvidt jeg kan se er sykkelen aldeles topp specet bortsett fra at krank og nav kun er vanlig Deore. Noen som kan fortelle meg hva forskjellen på Deore, LX og Truativ-krankene er? Er det stort sett vekt, eller går det også på kvalitet/ytelse (stivhet?) og holdbarhet?? Det siste er viktig for meg da jeg vil kjøpe en sykkel jeg kan ha i mange år. -Noen som har testet denne sykkelen og har synspunkter?

Jeg har også sett litt på Gsport, Diamant 40.00 ser jo veldig fin ut og den vurderes også. Hybrid har jeg også vurdert, men slått fra meg, vil bruke sykkelen litt "i marka" også.

Simple as one, two, three
Pondus23 #6937 04/05/2007 9:01 PM
Fersking
Fersking

Har investert
Pondus23 #6938 09/05/2007 2:44 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det ble en Gekko Flight fra Anton Sport på meg. Var slettes ikke lett å velge for jeg har sett på mye fint, men så langt er jeg strålende fornøyd med valget.

Ikke den aller letteste (11,5 kg), men stiv og fin med god demping og generellt god å sykle på. Og skivebremser som sitter som et skudd.

Mest lest på FRIFLYT.NO