Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hardtail eller fulldempa stisykkel til noobie?
#6905 18/05/2007 9:57 AM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Jeg har skaffa meg et seriøst behov for stisykkel og prøver å nerde meg fram til et bra alternativ for en nybegynner.

Har kun prøvd min egen udempede pinglesykkel, forøvrig en gammel Gekko Phelsuma, og en fulldempa Diamant Oppenheimer som jeg fikk låne en dag i marka.Sistnevnte funka veldig bra for meg, men det skulle vel noe til for at jeg ikke trivdes på den etter å kun ha prøvd min egen før.

Jeg har skjønt såpass at jeg bør ha en ramme som jeg kan bygge videre på ettersom behovet for bedre deler melder seg, og at jeg bør ha skivebremser, gode dekk og en demper med god vandring og egenskaper foran. I tillegg bør gir, krank og andre deler holde en viss standard.

Det viktigste spørsmålet er om jeg skal gå for en fulldempa med det samme, eller kjøre hardtail først?

Jeg har staka meg ut en ramme som foreløpig har fått et lite favorittstemel, og det er Trek Fuel serien.

Noen som har formeninger? Gjerne konkrete både sykler og rammer.Det kan nevnes at jeg er 170cm høy, ca 70kg tung.Sykkelen må funke godt til klatring, men også takle fart i nedoverbakker.

Hardtail eller fulldempa
Ripen #6906 18/05/2007 3:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jag har kort pa en framdempad hoj i nagra ar men efter att jag borjat mer och mer med DH ska jag byta. Om du enkom tanker kora i XC i skog och mark och inte mycket ren utforkoring skulle jag saga att en bra framdampad cykel ar tillrackligt. Du kan aldrig fa samma driv och fart framat pa platt mark pa en fulldempad cykel som en med bara framdampning. Darimot om du har minsta tanke pa att inte bara kora langlopp, utan lite utfor och freeride ar fulldampat det enda ratta. En fulldampad cykel kostar mer och ska du ha en i rimlig prisklass (12-25.000) far du altsa samre komponenter fran borjan. Men, det gar ju alltid att byta. Sedan finns ju alternativet coiler eller luftdamper bak.. Det har kommit en hel rad nya tidens fulldampade och jag tror bade friflyt och kadens (svensk) haft artiklar om dem. Commencal har foresten nagra riktigt bra fulldampade ramar och kona har ju klassikern Colier och Coilair...

Downhill
Ripen #6907 18/05/2007 8:14 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Takker for svar.

Tanken er også å bruke sykkelen på topptur sommerstid, og kanskje på sikt leke seg med heisbasert kjøring.Så med det i tankene bør jeg kanskje skaffe meg en fulldemperramme som jeg bygger på med bedre deler etter hvert.Og jeg liker jo uansett fart og spenning, så jeg må ha en sykkel jeg kan gønne litt på med nedover.

Kjøp en XC sykkel, gir best allround egenskaper
Ripen #6908 21/05/2007 5:12 PM
Fersking
Fersking

Personlig trives jeg veldig godt på hardtail, men hvis man vil ha fulldempet, ville jeg ha gått for Giant ANTHEM 1 eller Trance 1. Den første vil være best i oppover bakker og flatt, mens trancen vil være enklest å kjøre nedover. Ingen er noen utfor sykkel, så hvis du skal leke deg i alpinanlegg osv må du ha noe kraftigere. smile

Ja takk begge deler.
Ripen #6909 21/05/2007 6:49 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

En av hver altså, en hardtail og en fulldempa DH sykkel.

Vel, med skattesmell og samboer som ikke har helt samme syn på utstyrsbehovet som meg, så må jeg vel satse på å vinne penger til sykkel(er). Og siden hest er best som pålegg så blir det vel lottoen jeg må feste min lit til.

Eller å spare da, men det tar for lang tid..

litt feil kategori her?!
Ripen #6910 21/05/2007 8:23 PM
Entusiast
Entusiast

Er jo en grunn til at det er et sykkelforum her da...

haha, ehm
Ripen #6911 21/05/2007 8:24 PM
Entusiast
Entusiast

Er visst bare den nye layout´n som tuller med meg her

klin til..
Ripen #6912 22/05/2007 11:23 AM
Fersking
Fersking

Kjøp en fulldempa. F eks en Rocky Mountain Slayer 30. Der har du sykkel som funker! Kanskje ikke verdens beste klatrer..., men når du vender forhjulet mot dalbunnen er det godt du liker fart og spenning.

hardtail
Ripen #6913 23/05/2007 1:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hadde et dritlangt innlegg der jeg argumenterte fram og tilbake, men det ble tydeligvis borte i informasjonsteknologiens sorte hull...

men da får du kortversjonen. Om du ikke skal henge i hafjell eller frognerstern hele sommern: kjøp en hardtail til stibruk. du kan kjøre fælt fort på en slik en og, du bli bedre på sykkel, du kan kanskje bruke den til jobben og lommeboka og dama blir blidere. kjøp ny ramme, ev. ny sykkel ettersom avhengigheten får skikkelig tak i kroppen

Den har fått rimelig bra tak
Ripen #6914 23/05/2007 8:54 AM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Var på ny runde i går, på min gamle Gekko Phelsuma uten demping og nesten uten bremser.

Det funker på et vis på den sykkelen og, men den takler det ikke lenge før den ramler i stykker. Og jeg kjenner det godt i armene at den ikke er bygget for den farta som ble holdt.Men du verden så moro..!

En bakdemper som kan justeres skikkelig stiv hadde vært noe, og en god framgaffel. Jeg fortsetter nok en god stund til med å kikke på sykler før jeg finner den jeg vil ha.Kan godt være at jeg begynner på en hardtail ja.

scott spark 10
Ripen #6915 23/05/2007 11:08 AM
Entusiast
Entusiast

en utrolig deilig fuldemper som du kan låse både bak og fram demper på kan brukes i konkuranser , egner seg mest til stibruk og nedover . men det er ikke rette sykkel vis du ska ta heisen til toppen for den klatrer sjukt . den er rett og slett for å ha det moro i skogen .

Prosjekt Gekko
Ripen #6916 24/05/2007 3:34 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Nå har jeg skaffa gaffel som jeg skal ha på sykkelen min, en Rock Shox Judy.

Så blir det i første omgang nye bremser og litt grøvere dekk så jeg slipper å sladde og spinne så mye. (har så forferdelig grusomt kraftig dreiemoment..)

Vurderer å lakke den blå metallic ramma mi hvit også, får se om sykkelen funker greit før jeg tar helt av på bygginga.

Så det blir en veldig billig hardtail i første omgang på meg, etter gode råd fra både èn og to og tre stykker. Takker for gode innspill. :O)

billig sykkel
Ripen #6917 24/05/2007 4:44 PM
Medlem
Medlem

Jeg kjører en billig hardtail som jeg kjøpte i fjor høst. mekaniske skivebremser og passe presist gir. Den holder vel denne sesongen, men det er mye moro uten å blakke seg. Dessuten er det kjekt å kunne sykle litt på asfalten også uten å slite seg ut, og i det minste komme seg fremover.. Med mindre du skal kjøre utfor i slalombakken, tror jeg at jeg hadde kjøpt hardtail. større brukerområde.

Er jo noe gammel tråd, men kan jo...
Ripen #6918 06/12/2007 12:11 AM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Legge inn for å ha det gjort!

Mener å huske å ha lest en artikkel i sykkelmagasinet en gang, der de anbefalte å starte ut med hardtail. Dette for at du skal få teknikken inn i kroppen. På en fulldempet sykkel har en én tendens til å ta slagene, mens på en hardtail må du utvikle dempeteknikk, samt være mer responsiv i landingene da sykkelen ikke er så tilgivelig;)

Jøss liv her'a?
Ripen #6919 06/12/2007 5:04 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Jeg sykla nesten hele sesongen på en hardtail som gjorde jobben med å få inn teknikken.

Så ble det fulldemper. Herlig!Valget falt på en Rocky Mountain Slayer SXC, en sykkel som kan anbefales på det varmeste!

hei igjen.
Ripen #6920 06/12/2007 7:16 PM
Medlem
Medlem

Jeg har også lagt min hardtail i kjelleren og kjøpte meg omtrent samme sykkel. En Rocky Mtn Slayer 30. litt enklere variant, men herlig sykkel i forhold til min gamle. Blir en helt annen opplevelse..

Re: Hardtail eller fulldempa stisykkel til noobie?
Ripen #6921 06/12/2007 11:34 PM
Fersking
Fersking

Full suspension cowboy!

hardtail
Ripen #6922 07/12/2007 9:31 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kjøp hardtail. du får mye bedre teknikk og kjørestil. billigere er det å.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå