Jeg har skaffa meg et seriøst behov for stisykkel og prøver å nerde meg fram til et bra alternativ for en nybegynner.
Har kun prøvd min egen udempede pinglesykkel, forøvrig en gammel Gekko Phelsuma, og en fulldempa Diamant Oppenheimer som jeg fikk låne en dag i marka.Sistnevnte funka veldig bra for meg, men det skulle vel noe til for at jeg ikke trivdes på den etter å kun ha prøvd min egen før.
Jeg har skjønt såpass at jeg bør ha en ramme som jeg kan bygge videre på ettersom behovet for bedre deler melder seg, og at jeg bør ha skivebremser, gode dekk og en demper med god vandring og egenskaper foran. I tillegg bør gir, krank og andre deler holde en viss standard.
Det viktigste spørsmålet er om jeg skal gå for en fulldempa med det samme, eller kjøre hardtail først?
Jeg har staka meg ut en ramme som foreløpig har fått et lite favorittstemel, og det er Trek Fuel serien.
Noen som har formeninger? Gjerne konkrete både sykler og rammer.Det kan nevnes at jeg er 170cm høy, ca 70kg tung.Sykkelen må funke godt til klatring, men også takle fart i nedoverbakker.