|
 ryggproblemer
|
Avhengig
|
OP
Avhengig
hei, har vært uheldig å slått ryggen skikkelig hardt et par ganger opp gjennom jibbesesongene. og går nå rundt å har konstant litt vondt i korsryggen. noen som vet hva man burde gå til for å trene opp eller bli bedre? har vært hos kiropraktor flere ganger men hjelper ikke i lengden. og ja, bruker også ryggplate xptakk for alle sakelige svar
|
|
|
 Naprapat
|
Ringrev
|
Ringrev
Det er tingen. Ellers er det vel anbefalt å trene opp kjernemuskulaturen samt å tøye ordentlig ut. Alle disse tingene har i alle fall hjulpet meg til å bli kvitt mine ryggproblemer.
|
|
|
 Skade?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg er selv fysioterapeut, men skal ikke kaste meg på yrkesgruppedebatten. Du sier at du har slått ryggen hardt flere ganger de siste åra. Har du vært hos helsepersonell som har undersøkt deg og henvist deg til røntgen/MR? Dersom smertene oppstod etter en akutt skade er det all grunn til å få undersøkt ryggen din av noen som er god på dette (kiropraktor/manuellterapeut), og som evt kan henvise deg til en røntgenundersøkelse. Det er vanskelig å diagnostisere ryggsmerter, men dersom det har skjedd en strukturell endring etter en akutt skade vil ofte dette fanges opp av MR/røntgen.
|
|
|
 .
|
Entusiast
|
Entusiast
Skadet nakken bra for noen år siden, ut og inn av det meste innen fysioterapi/naprapat/kiropraktor/heksedoktor etc... Eneste som funket for meg var knallhard trening. Spes rygg/nakke/mage... kjernemuskulatur, som det sies her. Få en fysioterapeut til å lage et skikkelig program til deg.
|
|
|
 OBS!
|
Entusiast
|
Entusiast
Knallhard trening som nevnt over her er ikke å gå på treningsstudio og bruke manualer og apparater.. ikke med det første. Skal du skape stabilitet er treningsball, balansebrett ol. fine greier. Mye trening hjelper på, må bare være rett trening. Personlig er korsryggen et problemområde, men rett trening hjelper mye! Men få deg et røntgen/mr også du!
|
|
|
 ok takker
|
Avhengig
|
OP
Avhengig
for alle svar. får ta å undersøke det skikkelig. smertene kom etter harde landinger på siden og ryggen, så får sjekke det opp med MR o.l. takker og bukker for svara, ha en feit og skadefri vinter!
|
|
|
|
|
|
 hehe
|
Avhengig
|
OP
Avhengig
har vært hos ryggspesialist nå og tatt MR , hele pakka. de fant ikke ut noe, jeg var visst helt fin i ryggen sa de, og de kunne ikke skjønne hvorfor jeg sa jeg har vondt i korsryggen. lættis, jeje så lenge kiropraktor funker for meg så ...
|
|
|
 Belastningsskade??
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hadde litt problem med korsryggen når jeg var yngre. Trente en del, og fikk en del harde landinger i bakken. Endte opp med en belastningsskade i nedre del av korsryggen. I starten kjentes det ut som jeg bare var litt støl, men ble verre og verre etterhvert som jeg belastet kroppen. Tok MR og hele pakka selv, ingenting som var galt. Gikk da til kiropraktor, syntes det funket ganske greit. Vet ikke om du kan ha belastningsskade, men det er en mulighet. I såfall er vel hvile det eneste som virkelig hjelper. Ryggen må få tid til å hvile seg, og så må man starte med rolig opptrening. Hvis plagene blir verre etter trening/bakken, ville jeg tatt det litt med ro en stund og sett om det ble noe bedre
|
|
|
 Rygg
|
Fersking
|
Fersking
Etter mange år med smerter i rygg, sykemeldinger, attføring osv har jeg fått en god del kunnskap om emnet. Har prøvd alt fra nåler til manuell terapeuter. Tro meg, det eneste som fungerte for meg var gåturer i kuppert terreng(fjellet). Veldig ofte er det musklaturen som lager krøll og trenger bevegelse. Idag er ryggen 99% bra men siden jeg gikk i mange år med plagene forplantet de seg ned i rumpemusklaturen og gjør at jeg idag ikke kan sitte vanlig på en stol i lengre perioder. Mitt råd til alle som sliter er først å ta kontakt med lege og få tatt mr. Det avklarer kun alvorlige "feil" med ryggen. Hvist de ikke finner noe begynn å mosjonere lett, enten med turer i skog og mark eller begynn å svømme! Ha en fortsatt god vinter! hvist noen vil ha flere råd er det bare å sende meg en mail!
|
|
|
 takker
|
Avhengig
|
OP
Avhengig
|
|
|
 Ikke for å være frekk
|
Entusiast
|
Entusiast
men tror ikke medlemene på friflyt er kvalifisert helsepersonell. Har du problemer med ryggen ville jeg tatt en tur til doktoren og fått han til å titte på den! Det er litt risky å la andre over nett si hva du skal trene for at du skal bli bedre hvis du skjønner hva jeg mener! 
|
|
|
 Ryggproblemer
|
Medlem
|
Medlem
Opptrening av ryggen er muligens svaret du får hos legen,gå dit først du.
|
|
|
|
|
|