Di siste årene har jeg hatt flere "alpeturer", der jeg i januar 2017 var en uke i Cervinia, der hotellet låg på 2000moh og skiheisene gikk over til Zermatt, der høyeste gondol gikk opp til 3820moh, for så ta en loddrett heis opp inne i fjelltoppen (Klein Matterhorn/Matterhorn Glasier Paradise), der en til slutt måtte gå i en slak trapp opp di siste 10 høydemeterne.Jeg taklet høyden aldeles strålende på skihøydene opp til nest høyeste skiheis, som sluttet på 3 480moh på Cervinia siden av skiområdet.På Klein Matterhorn ble jeg ørlite småsusen i hodet om jeg gikk litt for fort gjennom tunnelen på 3 820moh, men taklet å gå i trappen opp til utsiktsplatået på 3 883moh aldeles strålende og uten noen form for symptomer av noe slag!Jeg var jo som di fleste di par første dagene, lett andpusten når vi måtte gå i slak oppoverbakke fra hotellet til heisene på morgenen, men ellers var det bare en sann fryd å stå på ski fortrinnsvis på høydene 2500-3 480moh.Det viktigste er å stå på ski i et litt roligere tempo enn i skisenter i norge, noe en gjør lurt i å gjøre i skisenter i alpene, siden løypene fort kan bli både 10, 15-22 km lange! ;-) Selv jeg som egentlig ikke var i så bra form, rakk fint å nå helt bort til borterste heis ved Rothorn og Sunnegga, med innlagt matpause ved Riffelberg/Gornergrat banen, før tidslimiten kalte på oss og vi måtte bevege oss tilbake mot Cervinia igjen, der siste heis opp til Klein Matterhorn/Testa Grigia-Plateau Rosa, var rundt kl 15:30 tror jeg.Vi passet på å drikke godt med vann både i bakken og ellers, i tillegg til mye annen god mat og drikke! ;-)