Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
softboots til rando?
#6374 05/01/2005 6:51 PM
More than words
OP Offline
More than words

Noen som har prøvd softboots i kombinasjon med rando-bindinger eller alpine trekker?Blir det altfor soft?

Hot or Not?

Om man fikk brukbare topptur-boots til softboots-pris, (rundt kroner 2.000,-) så hadde jo verden blitt så mye bedre..!

More than words
OP Offline
More than words

-nå må ikke alle rope i munnen på hverandre!!!

More than words
OP Offline
More than words

Hva er spesielt med det? Altså hvordan er de bygd opp etc?

More than words
OP Offline
More than words

De er mykere i flexen, (muligens altfor myke med flex index rundt 50?) og mere komfortable på foten og sikkert dermed bedre å gå oppover med..?Antar at de er mere forovervinklet enn rando-støvler og det gjør jo ingenting.I bestefall er de brukbare på slagete eller hardt underlag også, men det er kanskje å tro på nissen i januar.Dessuten koster de bare halvparten av andre typer alpinstøvler og randonneestøvler, prisene på boots i Norge er jo helt latterlige. Prisene oppfordrer jo til å kjøpe støvler alle andre steder enn her hjemme og i tillegg få støveltilpassing med på kjøpet.Den nye toppmodellen til Scarpa tas visstnok ikke inn i år,(mente noen på dette forumet tidligere) og Lowa har kastet inn håndkleet for lengst. Dynafit liker jeg ikke.Har brukt Salomon Evolution-what-ever i noen år, og de skulle vært pensjonert i 2003.

Andre får korrigere meg om de mener jeg tar "feil".

More than words
OP Offline
More than words

blei berre tatt inn noken få par scarpa tt til norge, no e dei utsolgt. softboots e sikkert ok å rusle med, men viss du har feite ski blir fleksen litt vel mjuk? ellers får du tak i randosko ned mot 2500 i norge, feks scarpa avant

More than words
OP Offline
More than words

ellers er garmont adrenalin en kanonbra randosko, berre synd at gresvig som importera dei ikkje teke inn meir enn et par-tre par til norge.

More than words
OP Offline
More than words

-merkelig at det ikke går an å ha nok utvalg/antall av sånne støvler i butikkene eller hos importørene, men det tok jo nesten fire år før de tok inn andre twintip-ski enn 1080 til Salomon også, så ting tar litt tid å oppfatte her i landet..

Sikkert OK med softboots
More than words
OP Offline
More than words

Selv de stivere randoskoene er veldig myke, så forskjellen i kjøreegenskaper trenger ikke bli så stor.

Skal du gå med alpine trekkers er det et stort pluss med softboots at du får en såle som passer perfekt til bindingen slik at utløsingen på bindingen funker som den skal. Du slipper desuten slarket Vibram sålene medfører.

Minus med denne løsningen: De fleste alpinstøvler har ganske agressiv fremovervinkling som er ubehagelig å gå med på flatere partier, anbefaler at du finner en sko med ski/walk funksjon som funker. Ellers er det et helvete å gå i bratt terreng uten ski med glatte alpinsåler, men du kan kompensere med cattracks eller stegjern. Alpinstøvler er dessuten fort 500 gr tyngre pr stk en randonesko.

Forøvrig trenger ikke randostøvler være så dyre, Scarpa Avant koster som sagt over omtrentr samme som softboots. Er også tilbud rundt omkring på gamle støvler uten thermofit linere. At du ikke får tak i Lowa er forøvrig feil, importøren tar inn litt. Dette er bra og stive støvler, fine for de som vil ha litt breiere lest. At du ikke liker Dynafit er helt forsåelig, de lager sko for de som går med tights.

More than words
OP Offline
More than words

Det er et par år siden jeg snakket med Lowa, det var forøvrig det samme året som Scarpa XT-modellen kom og ble utsolgt i månedsvis..Jeg har som nevnt en Salomon evolution-støvel m walk funksjon of Fritschi freeride bindinger. Er fornøyd med bindingen, men vil ha en lettere støvel med gummisåle og som er litt mykere, men med nok forward-lean og spener som tåler steinrøys. Sånne støvler finnes, men poenget mitt er at ikke alle bor i byer med stort utvalg til enhver tid, og prisene er tragiske.

Adrenalin støvelen til Garmont har visstnok flex rundt 80, og koster ca kroner 2.700,-i Italia... Den koster nok litt mere om man får tak i den i Norge.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg kjøpte for noen år siden noen alpine-trekkere. Dette er et greit fremkomst middel til litt slakkere turer eller i pudder. Ved hardt underlag vil "trekkeren"og skia vri seg i forhold til skoen, noe som er utrolig kiipt når skia sklir ut.Ellers er det et tungt alternativ i forhold til, Dynafit sko og Naxo (rando binding), så du bør vere godt trent i låra.!!Jeg vil anbefale deg å kjøpe skikkelig rando utstyr vist du først skal investere.