Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Jon Gangdal kritiserer Trå
#6332 27/05/2009 12:36 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

- Dumhet, ikke bragd, er kommentaren til Jon Gangdal om Jarle Trås tur opp til Mount Everest. Jeg reagerer på utsagnene til Gangdal, hvorfor skal han nå være overdommer over andres ekspedisjoner og eventyr. Jeg kjenner ikke Gangdals ekspedisjoner i detalj, men han har jo pushet endel grenser selv i sine bestrebelser på å nå verdens høyeste fjell.

http://www.bt.no/innenriks/article854857.ece

Re: Jon Gangdal kritiserer Trå
flatpedal #6333 27/05/2009 1:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Debatten raser hos aftenposten.no også, men jeg synes ikke Gangdal fremstår som det du kaller "dommer", men jeg synes det et er bra offentlig kritikk for en gangs skyld kommer frem fra egne (klatre-) rekker, sitat: "?Ja, men det er likevel ikke på noen måte grensesprengende. Det er 29 år siden Reinhold Messner besteg Everest alene uten oksygen. Jeg synes det er pussig at Trå, som er så erfaren, gjør det, sier Gangdal, som gleder seg over at det ser ut til å ha gått relativt bra." Når det er sagt, så regner jeg med at Traa heller ikke vil kalle dette en bragd, men heller et eksperiment som gikk galt. Som Kagge eller Ousland engang sa, "Det gjelder å finne sin egen sydpol" og for noen kan dette være alt fra å bare krysse dørstokken, til nettopp å utfordre Everest.

hehe
flatpedal #6334 27/05/2009 2:14 PM
Entusiast
Entusiast

artig

å klatre verdens høyeste fjell er i bunn og grunn galskap og dumhet. uansett hvordan du gjør d, med eller uten oksygen...

blir for dumt å si at d er dumhet når man i utganspunktet er dum og steine gal uansett..

stå på..! man må få gjøre som man vil og klatre dær man vil... uten at noen trenger kommentere det...

tøft gjort, og det er en bragd spør du meg smile

flatpedal #6335 27/05/2009 2:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg synes Gangdal har en tendes til å sette seg selv på den høye hest. Det er jo ofte slik at vi nordmenn elsker å trykke de som lykkes i ulike ekspedisjoner til vårt bryst, og da hylles de av media og andre. Når ting går galt er vi derimot kritiske og synes det hele er en idiotisk egotripp. Selvsagt er det galskap å utfordre verdens høyeste fjell både med og uten oksygen, men uten folk som pusher grenser, blir verden et kjedeligere sted å oppholde seg i

flatpedal #6336 27/05/2009 3:01 PM
Medlem
Medlem

Gangdal har et poeng, og er ganske varsom med kritikken.. Men, jeg synes kritikken fra Messner var helt uspiselig.. Snakk om å kaste stein i glasshus. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=543656

flatpedal #6337 27/05/2009 5:28 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg syntes at man kan gjøre det man vil. Jarle hadde lyst til å sprenge grenser, og det gjorde han skikkelig:cool

flatpedal #6338 27/05/2009 5:28 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har aldri drevet med klatring og har ingen forutsetning eller noe ønske om å kritisere Jarle Trå sitt valg.

Men jeg mener Reinhold Messner er inne på en del veldig viktige ting i debatten.