Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Elbrus
#6314 05/01/2009 2:12 PM
DanielN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Planlegger tur til Elbrus i sommer. Har sjekket pris div steder. I Norge ligger det på ca 25000 kr. Kom over et dansk selskap(penguin travel) som tilbyr til 14000 kr. Like mange dager på fjellet men færre reservedager enn de norske selskapene og uten div sightseeing. Noen som har erfaring fra disse? Evt noen som vet om andre selskap som er billigere enn de norske? Trenger overhodet ikke være "full-pakke" turer. Ordner gjerne mye selv. Tips mottas med takk :grin

Re: Elbrus
DanielN #6315 05/01/2009 3:43 PM
Fersking
Fersking

DanielN #6316 06/01/2009 11:15 AM
DanielN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tips. Har sjekket disse før og de er jo relativt billige også. Har også gode referanser, men med dagens euro og dollarkurs blir det fort dyrt, for de tar en del i tillegg for den minste ting samt at fly osv kommer utenom. Ingen her inne som har erfaring med Penguin Travel? Har du Kristian reist med Pilgrim? Evt mulig å ta kontakt med deg for å diskutere dine erfaringer?

DanielN #6317 06/01/2009 12:04 PM
Fersking
Fersking

Har ikke reist med disse selv, så kan ikke uttale meg. Synes det virker som et svært godt alternativ hvis jeg en gang skal gjøre noe av planene. Jeg liker "Lite Package" siden den kun tar seg av papirmølla man må gjennom for å komme seg dit, ingen guide eller chartertur opp fjellet (med mindre man betaler ekstra for det).

Ja
DanielN #6318 07/01/2009 9:38 AM
Entusiast
Entusiast

Vi brukte Pilgrim Tours som lokal samarbeidspartner i 2005. Syntes opplegget fungerte bra.

DanielN #6319 07/01/2009 11:28 AM
DanielN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Brukte dere lite package eller "full pakke"?

DanielN #6320 10/01/2009 9:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vi planlegger også å bruke lite package fra Pilgrim når vi skal nedover i juni. Er veldig interessert i erfaringer fra folk som har brukt dem og vært nedover på egenhånd!

Elbrus
DanielN #6321 11/01/2009 9:34 PM
Fersking
Fersking

Hei. Sjekk ut www.jarletraa.noHar reist med han til Aconcagua og er veldig fornøyd med opplegget. Er verdt å betale litt mer for en seriøs guide og du får med alt !

Light package
DanielN #6322 12/01/2009 12:11 AM
JBH Offline
Fersking
Fersking

Jeg reiste med en kompis til Elbrus for noen år siden. Vi brukte lite package og den funket veldig bra. Jeg liker best å reise på egenhånd uten guide og da passet det supert. Vi sov i telt på fjellet. Hvis du skal via Moskva bør du fly med Norwegian til Domodedovo-flyplassen, så slipper du reise gjennom sentrum. Flyene til Mineral Vody går fra denne flyplassen. SAS flyr til Sheremetyevo-flyplassen... bare et lite tips.

Men hvis du først skal til et så flott område om Kaukasus ville jeg styrt unna Elbrus. Ekstremt mye søppel, masse folk og korrupte russere. Var på Ushba i sommer og det gav virkelig mersmak... men Elbrus er jo høy da ;-)

DanielN #6323 12/01/2009 3:36 PM
DanielN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for mange gode innspill!Jeg vet Elbrus er kommers og med mye søppel etc, men det er noe med høyden og det faktum at den er Europas høyeste som gjør at jeg bare må ha den:)Har vært på møte med Jarle Traa, men synes ærlig talt det er for dyrt i forhold til mange andre (internasjonale).Var veldig giret på lite package inntil jeg leste en eng artikkel om Elbrus. Det dør mellom 20 og 40 personer på Elbrus hvert år. 90% av disse reiser uten guide og ramler ned i sprekk pga uforsiktighet, dårlig vær etc. Jeg reiser alene og har ikke altfor mye erfaring med høyde, så jeg er rett og sett ikke sikker nok på meg selv til å ta sjangsen på det. Men det hadde klart vært å foretrekke....:razzDersom det er flere som planlegger å reise alene er det bare å si fra. Hadde vært kjekt med flere på tur:)

DanielN #6324 22/01/2009 1:44 PM
Fersking
Fersking

Daniel: Vi er 3 stk. som reiser 13. juni (retur 27. juni - etter 2 dg. i Moskva), skulle vært 1 ekstra i fall noe skulle skje, har ikke snakket med de andre i gruppen, men skulle det være aktuelt så gi beskjed. Vi er i alderen 23-29, studerende i Trheim.

ØBL.

DanielN #6325 26/01/2009 8:48 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror du gjør lurt i finne noen å gå med. En guidet tur kan fort bli dyrt, men hvis du kan henge deg på noen andre så er dere i hvert fall flere til å hjelpe hverandre hvis noe skulle skje.

Selv om Elbrus er en enkel topp rent teknisk så stemmer det som du sier at folk dør her vært år. Det er i hovedsak tre grunner til det. 1. Folk går opp alene, gjerne uten erfaring fra høyde og ikke oppfatter faresignalene tidsnok. 2. Whiteout. Blir det dårlig sikt på turen så har du null holdepunkter i terrenget. Hovedruten er trygg for sprekker, men denne mister du fort hvis været blir dårlig. 3. Vinterbestigner på Elbrus tar flest liv. Det er mye kaldere og ofte en god del mer vind, noe som gjør turen tyngre og at marginene blir mye mindre hvis noe skulle skje.

Fordelen med en guidet tur er at du har noen som har vært der før og har mye erfaring fra høyde. De lokale selskapene er svært varierende, noen er veldig dyktige og andre er ikke verdt noe som helst. Jeg var der i sommer og da måtte vi ta med oss flere deltakere fra andre grupper ned fra fjellet fordi de russiske guidene hadde dratt fra gruppen sin da det kom inn dårlig vær.

Du får litt det du betaler for altså, men reiser du sammen med fjellvante folk, setter deg litt inn i høyde før turen(og tar signalene på alvor) og følger fjellvettreglen "Det er ingen skam og snu" så bør turen kunne gjennomføres trygt og godt alikevel.

Ha en strålende tur, er et flott fjell og ikke minst fantastisk område rundt.

DanielN #6326 26/01/2009 10:23 AM
DanielN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode innspill!

DanielN #6327 27/01/2009 9:24 AM
Medlem
Medlem

Hei!

Jeg var på toppen av elbrus med ski i mai 2008 og vi hadde minus 55 grader på toppen, så kle deg godt.Det var clear blue sky, men kaldt og en syk vind i sadelen!Elbrus er teknisk greit, men det er en seig motbakke hele veien, forbered deg på en slitsom tur.

lykke til:-)

Utsikten er storslagen!

Mest lest på FRIFLYT.NO