Vanskeligere å bremse på tynnere tau er en sannhet med visse modifikasjoner. Nyere taubremser som ATC XP, Reverso 3, eller Simond Toucan er laget for å takle de moderne tynnere tauene. Eldre taubremser som gamle BD ATC eller DMM bug har riktignok visst seg i tester å ha til tider svært dårlig bremseevne, men dette har også gjeldt for tykkere tau.
Prismessig må jeg innrømme at jeg ikke akkurat har inne alle priser, men jeg fant ved en rask nettsjekk av norsk nettbutikk eksempelvis et 9,5 mm mammut tau til under tusenlappen. Erfaringsmessig virker det mer som hvilken behandlig (impregnering) tauene har fått spiller sterkere inn på diameteren. Det er forøvrig verdt å merke seg at det er stor forskjell på strømpeimpregnering og tau der kjernen er impregnert når det gjelder slitestyrke og hvor lenge impregneringen holder. Jeg mener at hva du skal bruke tauet til er viktig å ha klart for seg før innkjøp. Et 10,5mm 70 meters fullimpregnert tau til innebruk er dyrt og unødvendig. Et 9,1 mm 50 meters uimpregnert tau til flerdagers teknisk tur er litt ute å kjøre. Tynnere tau er lettere, både i vekt og å jobbe med, de passer godt til sportsklatring, eller støting. Tykkere, gjerne fullimpregnerte tau, er mer solide og holdbare og passer godt til hard bruk som for ekesmpel ekstensiv topptauing ute i naturen.