450D har litt flere megapiksler, og liveview som kanskje kan være kjekt. Men til actionbilder tror jeg fremdeles du kommer best ut med 30D, ihvertfall hvis du tar med pris og tilgjengelighet. Du trenger ikke mer enn 8.2 megapiksler medmindre du skal ha proff utskrift i stort format. 30D'en er kjappere, 5fps mot 3.5fps, og mange foretrekker også hvordan det litt større huset håndteres vs 400D (samme størrelse som 450D). Mere robust er det nok også. Å si noe mer sikkert om dette er vanskelig, all den tid 450D ikke er på markedet enda.

Du kan ta bra actionbilder med det meste av speilreflekskameraer. Du kan også kjøpe brukt (sjekk foto.no), og Nikon D40 er også et helt greit DSLR som det finnes gode tilbud på. Men med tanke på det gode tilbudet på JP så er det vanskelig å ikke anbefale 30D. Det er mye lurere å legge pengene i god optikk hvis du har 10.000,- å brenne av. Optikk kan du ha i maange år - nye kameramodeller vil imidlertid alltid bli introdusert, med flere megapiksler, fps og "kjekke" funksjoner. Da kan du oppgradere til fetere kamera når du har bruk for det og bruke den samme optikken på det nye huset. Derfor er det egentlig mer interessant hvilket system (Canon, Nikon, Pentax..) du velger, siden det bestemmer hva du har å velge mellom av objektiver. Generelt er utvalget av objektiver også veldig bra - men hvis du har kompiser/familie som du kan låne objektiver av (samme system) så kan det spille en rolle.

Selv har jeg nå investert i 30D (fra JP), etter å ha tenkt en del gjennom det jeg har nevnt over. Og til tross for at nesten alle jeg kjenner har Nikon (og forsåvidt anbefaler det).