Det er vel egentlig flere måter å midtmontere bindinger på ski.

En måte er å midtmontere etter lengde. En usymmetrisk ski vil mest sannsynlig ha ulik lengde og høyde på tuppene, så det vanligste er nok å legge skien på et plant underlag med en rett vinkel opp til tuppene, måle skien og montere bindingen ved den halve lengden. Dette er nok den metoden som brukes mest ved midtmontering. Det er også mulig å ta tuppene med i beregningen. En annen metode er å midtmontere etter den effektive lengden, altså den delen av skien som er i kontakt med snøen.

En annen måte å midtmontere bindinger er etter vekten/massen på skien. Da må balansepunktet til skien, punktet der forski og bakski er like tunge, finnes. Usymmetriske ski har bredere forski enn bakski, men det tykkeste punktet til skien ligger bak midten om en måler etter lengde. På usymmetriske ski vil det variere hvor dette punktet ligger ut i fra konstruksjonen på skien.

"Boot/core senter" tror jeg er det stedet der skien er smalest og kjernen tykkest. Kan hende jeg tar feil her. Tilsvarer dette det Olav beskriver som classic-montering?

På en symmetrisk ski vil alle disse punktene ligge på samme sted.

Når det gjelder spørsmålet til Kripet vil jeg anbefale å montere på "true senter" hvis du bare skal kjøre park eller kjøre mye switch. Hvis du også har tenkt til å bruke skiene til kjøring og kanskje litt pudder vil jeg anbefale en slik progressive-montering som Olav beskriver. Hvis du allerede har bestilt skiene bør du teste de før du monterer om.