Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
veit ikke hva jeg skal tro...
#6098 24/05/2006 8:12 AM
Annick Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/23/467042.html

Veit lixom ikke helt hvordan jeg skal reagere når jeg leser dette... Bare etterlate seg en døende mann på fjellet??

dette står
Annick #6099 24/05/2006 9:15 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

i sterk kontrast til reaksjonene som kom i Tomas sin rednings aksjon.

Hvis man ser på dette tilfellet som er referert her isolert uten sammenligning så kan man nesten si at dette kunne ha skjedd på Oslos gater også.. hvor mange er det ikke velger å se de som trenger hjelp der også.."..sikkert noen andre som gjør noe.." tenker ikke på sosial tilfeller.

men det er helt forkastelig at man resignerer til egoistiske roboter uten noen form for empati.. man slutter å være medmenneske.. om jeg kan bruke et "gammelt men sterkt uttrykk"; De skulle skamme seg!! Som klatrer har man plikt på seg til å hjelpe så langt man rekker.

Helt enig.
Annick #6100 24/05/2006 11:48 AM
Entusiast
Entusiast

Er et menneskeliv virkelig mer uviktig enn å nå toppen av Mount Everest? Dette synes jeg var grotesk, hvorfor kunne de ikke ha avsluttet ekspedisjonen og tatt med seg den dødende ned igjen??

egoister
Annick #6101 24/05/2006 10:08 PM
Fersking
Fersking

Fordi mange folk er egoister. Å finansiere en Mt. Everest tur koster mye penger, og mulig at dette var den ene muligheten de hadde til å nå toppen.

Everest på TV-Norge
Annick #6102 25/05/2006 10:46 PM
Medlem
Medlem

For de som så på serien som gikk på TV-Norge, i høst var det vel, så fikk vi jo se på film hvor egoistiske folk kan bli når alt handler om å nå toppen. Husker ikke helt detaljene, men det var vel slik at en del av gjengen bare pakka sakene tidlig en morgen og spurta mot toppen uten å si fra til de andre. På langt nær det samme som å gå forbi en døende mann, men ille nok det også...

..
Annick #6103 27/05/2006 1:17 PM
Medlem
Medlem

var det ikke han samme karen som kom gående ned igjen i dag/går? ser ut som han klarte seg alikevel på egenhånd..tror folkene på basecampen ikke akkurat kikker rakrygget på han med det første....

til:hellem
Annick #6104 27/05/2006 6:32 PM
Entusiast
Entusiast

vil bare si at dette er tragisk. det som skjedde under "TV- Norge Everest"" var at lederen Jon og resten hadde avtalt å dra til et visst klokke slett. Jon dro ca en time før dette klokkeslettet mot toppen. og etterlot seg 4-5 karer som fortsatt sov uvitende i teltene sine. mange av dem våknet opp uten å vite hva som skjedde og hvor de andre var. må være en forferdelig følelse ja. Men dette var bare slik JEG oppfattet siste episode av serien. mener ikke å gå til personangrep på noen:P

Her står det litt mer:
Annick #6105 27/05/2006 7:22 PM
Fersking
Fersking

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,20867,19259664-2702,00.html

livets realiteter på 8000m
Annick #6106 28/05/2006 2:09 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Grotesk? Tatt med seg den døende ned igjen?

Er det noen som virkelig forstår hvor marginalt livet er over 8000m? Det er praktisk umulig å bære en mann ned igjen, spesielt på en teknisk og eksponert rygg som nordsiden av Everest er. Har aldri hørt om noen vellykkede redningsoperasjoner over 8000m, når omstendighetene er som i dette tilfellet, dvs at forulykkede knapt nok er istand til å gå. Et eksempel er det heroiske forsøket til Rob Hall på å få med seg en døende klient ned igjen fra toppen av Everest i 1996. Han døde med det forsøket.

Den forulykkede var en såkalt "solo-climber", og hadde ikke et sikkerhetsnett i tilfelle ting skulle gå galt. Det er også kritikkverdig at han tok sjansen på å klatre Everest uten oksygen, og ikke hadde tilstrekkelig backup av oksygen. Han har kanskje gamblet på å få hjelp eller oksygen fra andre klatrere? Jeg ønsker ikke å uttale meg i denne konkrete saken, men på generell basis vet jeg at det finnes ganske mange "snylte-klatrere" som spekulerer i å benytte andre ekspedisjoner sin infrastruktur/logistikk, som f.eks telt, mat og oksygen.

På Hillarys tid var det ikke uvanlig å bruke sherpaer som prøvekaniner i rasfarlig terreng. Så man kan ikke påstå at menneskeverdet var 100% intakt på den tiden heller....

Å trekke inn Tormods redningsaksjon er helt irrelevant i denne sammenheng. Dette var en "postclimb" aksjon, og dessuten på mye lavere høyde. Noen av kritikerne ville vel kanskje hevdet at Tormod øyeblikkelig skulle tatt seg helt ned i bunnen av Norton renna for å redde Thomas. Men dette ville vært å gamble med Tormod sitt liv også....

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå