Må si jeg sitter og humrer etter å ha lest reaksjonen din på innlegget mitt: "GALSKAP å kjøle ned før/etter kjøring". Påstår med ganske stor sikkerhet at jeg hverken er blitt mer eller mindre gal av å gjøre nettopp det...?!

For å forklare nærmere: Å kjøle ned hudområdet (her: ise ned i mer enn 5-10 min) vil gjennom en høl drøss kompliserte prosesser føre til at blodårene trekker seg sammen. Hevelsen og en del av betennelsesreaksjonen som forårsaker smerten vil dermed kunne reduseres. Når man bruker NSAIDs (f.eks. Ibux, Orudis, Voltaren, Naproxen og hva det nå heter alt sammen), skjer i prinsippet det sammen: at hevelsen reduseres. Ref. til bloggen "Vonde legger" om "for mye/for lite hevelse". Noen NSAIDs, som bl.a. Ibux og Naproxen, virker i tillegg smertedempende. Avkjøling virker også smertedempende! -og det er jo ikke sikkert at man har lyst til å gumle tabletter eller grise med gel hele tida?! Så derfor; avkjøling er enkelt, billig og effektivt, og slett ikke galskap.

Så til sakens kjerne: Det er noe som heter "symptom-behandling". Dersom støvlene er hovedgrunnen til at det oppstår en betennelsesreaksjon i beinhinna eller seneposen rundt den ytterste muskelen på framsida av leggen ("Fremre kompartmentsyndrom", ganske vanlig sammen med beinhinnebetennelse), så hjelper det naturligvis ikke å bare behandle beina! Som de fleste vel har forstått nå, støvlene er viktigst! MEN: man vil jo bli kvitt tilstanden så fort som mulig, eller?!