Sitat c0hen:Okei, det blir nok Troublemakerskia i 168. Men hvilke sko skal jeg velge? Har et stramt budsjett, så sko over 1600 er uaktuelt.Har funnet to sko som ser bra ut på xxl.nohttp://"http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=76350".Andre forslag mottas med takk!

Jeg føler jeg må blande meg litt her, c0hen, men tanken er å være hjelpsom.

Hvis du kjøper twin-tipski (eller, samme om det er twintip eller ski kun med fremtupp) i lengde 168, og du er 176 nå, så tror jeg helt ærlig at du vil finne ski i den lengden til å bli vel korte over tid. Du kommer til vokse (garantert hva angår skiferdigheter, men trolig hva angår egen kroppslengde også)Hvis du eksempelvis blir ca 180 høy etter hvert, så vil 168 ski være veldig lekne i preppet bakke og på hopp. Men, allround-messig, med tanke på kjøring off-piste/løssnø, så vil du opplevve at skiene er korte, og du vil få litt vansker med å oppnå skikkelig flyt.

Altså, noen krise er det ikke, men personlig mener jeg at ski rundt din egen nåværende kroppslengde, eller 179 (som du nevnte tidligere i tråden) vil funke fint. Disse er bittelitt vanskeligere å håndtere helt i starten, greit nok.

Men jeg vedder gjerne penger på at gleden ved allround skikjøring blir større adskillig fortere kontra litt "vanskeligere" ski de første dagene med skiene.

De som kjøper ski som er mer enn 10 cm kortere enn egen lengde, er enten de som er veldig ferske på ski, og vet at de ikke kommer til å kjøre så mye at de vil bli særlig bedre (eller de ikke har behov/interesse for å bli det), eller så er det de som skal ha 2 (eller fler) par ski til ulik type kjøring. Da er litt kortere ski til cruising i preppet bakke helt fint. (Jeg er 180cm lang, og har selv Völkl Mantra 184cm for off-piste orientert kjøring, og Atomic Nomad Blackeye 170cm til preppet bakke-orientert kjøring. Skulle jeg hatt kun ett par, ville jeg gått for noe rundt min egen lengde)

Siden du vil ha ETT par til ulik bruk, og ski å vokse med, så ville jeg lagt på ca 10 cm i forhold til 168cm lange ski...

Det er bare mitt tips!