Først: Må bare si at jeg er ikke her helt enig med Svein :P som mener at man skal ha lengre staver når man kjører pudder. Man synker jo stort sett så pass mye ned at avstanden fra skulder/arm til der man setter staven i snøen faktisk blir kortere, ergo: lange staver fører bare til at armene må holdes høyere for at stavene ikke skal "subbe" i snøen, og man kommer dermed lettere i ubalanse.
Deretter: Ikke bare kroppslengden din avgjør hvor lange staver du bør kjøre med. Naturligvis er det også avhengig av HVOR du kjører, men også HVORDAN du kjører på ski!
Staking: behagelig med lange staver...?Jibbing: mer balanse i lufta med noe kortere staver?!Aktivt bruk av stavisett i svingovergangene: passe lange/kortere staver?!
Er ca 170cm høy, og bruker 105-115cm lange staver avhengig av hvor jeg kjører. Opplever at kortere staver hjelper meg til å holde skuldrene mer avslappet og armene i mer naturlig stilling foran kroppen. Dermed har jeg bedre balanse i overkroppen, og kommer ikke så lett "bakpå". Jo mer agressivt og framoverlent man kjører, jo kortere blir dessuten avstanden til underlaget; kortere staver.
Kan du ikke teste ut ulike lengder rundt 120-130 cm med egne eller lånte teleskopstaver da?
Lykke til!