Jeg har ikke erfaring fra Zermatt selv, men har kamerat som har vært der rundt feb/mars skiftet.... Det var bra forhold der da....
... Nå er det vel ikke mulig å stå ned til lenger enn 2935, eller muligens ikke lenger ned enn til 3100/3200 moh....
... Litt vanskelig å si i skrivende stund siden løypene i Zermatt ligger sykt høyt... og derfor bør en sjekke www.skiinfo.no bla. for snødybder, samt feks yr.no for daglig løpende oppdatering på nedbør og temperatur....
Jeg tipper all skikjøring vil foregå på høyder over 3000 meter så tidlig på sesongen...
... Vær litt forsiktig med kombinasjonen høyde og alkohol... En reagerer sterkere på alkohol oppe i høyden sies det....
Offpist uten guide er ikke lov på Cervinia siden av skisenteret... kun lov om en har skredutstyr.... Kan vanke store bøter og inndragning av heiskort om reglene brytes på Italiensk side..... Vet ikke hvordan reglene er på Zermatt iden ;-)
... På høyder rundt 3000 og oppover kan en få hodepine og bli svimmel..... Sikkert litt avhengig av dagsform og fysisk form og hva den enkelte tåler av høyder... Der er det litt forskjellig fra person til person på hva en merker av høyden, men di fleste tåler slike høyder ganske bra ser det ut til, med tanke på hvor mange som ferdes i slike høytliggende skisenter til alle årstider ;-) ...
.. Fikk selv litt hodepine og ble litt svimmel fra rundt 2800 og opp til 3220 moh. første alpeturen min til Stubaier Gletscher ved Innsbruck i 2012, men merket ingenting i 2013 :-)
Vi er 3 stykker som drar til Cervinia 21. januar neste år :-)