Økser: Selv har jeg Quark og Nomic, og Nomic er soleklart best av disse til skikkelig klatring (synes jeg). Mest fordi man får en annen vinkel i håndleddet og blir mye mindre pumpa, men også fordi de føles stødigere / vingler mindre. Ingen av dem er vel egentlig egnet til bre. Jeg ville antakelig gått for et par med Nomic til isklatring og en enkel/lett breøks ved siden av...

Stegjern: Sørg for å skaffe deg noen som har vertikale fronttagger og som er lett å tilpasse til skoene dine. Så da spørs det litt hva slags sko du har. Grivel G14, Cassin C14 (disse har jeg) eller liknende kan være bra til både klatring og bre. Det kan være lurt å ha noen hvor du selv kan bestemme om du vil ha dualpoint, monopoint eller "begge deler" (én tagg stikker litt mer fram enn den andre, så du kan stå på den, men hvis du drar til litt får du begge inn i isen).

Skruer: Jeg har noen BD-skruer og Grivel 360, de sistnevnte er mye lettere å starte ettersom de ikke har den irriterende greia som stikker ut. Du kan holde rundt skrua på en annen måte og sjansen for å miste den blir også mindre. Laser sonic har jeg ikke prøvd, men jeg har hørt at de har en fordel ettersom de kan være klippet inn mens du skrur dem ut. Tror likevel jeg ville kjøpt 360 hvis jeg skulle kjøpt flere...

Lykke til!