Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Pensum brekurs
#5922 30/04/2005 9:14 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har noen synspunkter på innhold på grunnkurs bre? Jeg har i mange år holdt brekurs, men pensumet har ikke forandret seg stort. Eneste forskjell i standarden er vel at hjlepetau med klemknutegang er erstattet av taljemetoden. Skulle gjerne gjort ting noe annerledes, men standarden til NF forplikter.

Sikringer
Veilederen #5923 05/05/2005 2:25 PM
Fersking
Fersking

Skulle gjerne sett, og gjerne fått demonstrert hvor mye hold det er i ulike sikringsmidler, plasseringer, osv. Som en følge av inneklatringa har jeg intrykk av at svært mange tror en sikring er en sikring, og at en sikring er bombe uansett. Mange som går på bre, og da også tester litt småklatring på statiske tau, og da skal det ikke mye til før noe ryker.

om sikringer
Veilederen #5924 11/05/2005 12:58 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Det er helt riktig! I dagens pensum for grunnkurs er det satt av tid til demonstrasjon av dette, men kanskje ikke nok. Mange tester et sneanker på en sneflekk ved siden av breen og er fornøyd med det. Det bør vel demonstreres klarere hva som skjer med en skrue etter 10 min. i solen også...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå