Hei, jeg jeg brukt en kontaktor fra clasohlson som styrer strømtilførslen til motoren. Denne tåler belastningen/strømstyrken motoren krever og styres av 220v. I tillegg har jeg brukt et mindre relee som styres av en 12v krets og gir 220v til kontaktoren. Dette fungerer slik at så lenge 12v kretsen er intakt/ ikke brutt er motoren i drift. Brytes kretsen mister kontaktoren styrestrømmen og motoren stopper.
Som bryter på snubletråden har jeg brukt en død-manns-knapp fra Biltema, men kan løses på mange måter.
Jeg ser at clasohlson ikke lenger selger alle komponentene jeg har brukt, men det finnes sikkert tilsvarende produkter ellerprodukter andre butikker.
Etter kontaktoren har jeg satt opp en magnetisk motorstarter med motorvern. Det er samme type bryter som brukes på bordsager osv. Denne gjør at dersom 12v kretsen brytes må jeg starte motoren på nytt på startknappen. Jeg unngår dermed at motoren starter straks 12v kretsen "repareres", og får tid til å sjekke at alt er klart/ trygt før motoren startes på nytt
Håper du kan bruke noe av dette!?!