Så kommer vel det store spørsmålet - virket det?
Vel, trekket har blitt brukt flere ganger i en akebakke i nærheten, den er ca 125 lang og stiger ca 10-12 mm. Så langt har vi kun fått testet trekket når motor/drivhjul står på toppen av bakken, men ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere å sette den i bunnen. Det festes med et fast punkt opp og ett nede, enten i et tre eller rett og slett en snøbolt. Det trekker fint tre barn og en voksen samtidig, så det holder i massevis for oss. Tauet knyter jeg bare sammen med doble fiskeknuter, knutene går gjennom trinser og drivhjul uten problemer, og er helt supre å holde fast i når man trekkes oppover bakken. Slik er det lett å justere lengden på tauet etter hvor lang bakken er.
Det er viktig å holde tauet stramt, slik at friksjonene mot drivhjulet er størst mulig. Jeg bruker en helt vanlig jekkestropp. Som vendehjul bruker jeg samme type trinsehjul som inn mot drivhjulet. Returtauet bør gå over et par trinsehjul for å unngår friksjon og holdes borte fra heistraseen.
Det er svært viktig å sørge for å få montert en/flere nødstopp og snubleståd foran drivhjul/vendehjul, og det må alltid så en voksen som heisvakt.
Røde, fine brøytestikker fra Biltema fungerer utmerket for å markere sikkerhetssoner rundt motor/drivhjul og vendehjul.
Jeg har laget en enkel elektrostyring, hvor en 12volts svakstrømskrets brukes som styrestrøm/nødstopp, sammen med en motorstarter med overspenningsvern. Det er egentlig ikke så komplisert, og kan heller komme tilbake til en mer detaljert beskrivelse senere hvis noen ønsker det...
Håper denne beskrivelsen av mitt prosjekt gir andre inspirasjon til lignende prosjekter. Det er jo så gøy å holde på med sånt!
Mottar gjerne spørsmål og veldig gjerne forslag til forbedringer. Takk!