Trinsehjulene laget jeg ved å sage ut to 125 mm store sirkler i 15mm kryssfiner, og en i 100mm. Her brukte jeg en hullsag og drill. I midten på forhånd boret 30mm store hull.

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no>

Her la jeg inn fem kulelagre av dim 9*30*10 mm fra Biltema. Disse var 9mm tykke og fem av disse (45mm) ble nøyaktig det samme som tre lag med 15mm kryssfiner.

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]

Deretter skar jeg ut to 150mm store sirkler i ca 4mm aluminium med stikksag og metallblad. Med et trinnborr boret jeg så ut ca 25 mm store hull i midten av sirklene.

Disse ble så skrudd fast utenpå kjernen av kryssfiner. Hullet i aluminiums-sirklene var akkurat store nok til å holde kulelagrene på plass samtidig som det var klaring til avstandsskivene på akslingen. Alle skuer ble forsenket for å få glatte overflater.

Til slutt satt jeg trinsehjulene inn i en hjemmemekket «dreiebenk» bestående av en drill, noen biter kryssfiner, et par tvinger og et kulelager. Her kunne jeg dreie/file trinsehjulet og yttersidene av aluminium til alt fikk en jevnt overflate.

Å lage disse trinsehjulene var relativt tidkrevende, kan godt være andre løsninger hadde vært enklere. Hadde jeg skulle bygge noe tilsvarende i dag ville jeg forsøkt å bruke felger til trillebårhjul eller lignende....