Det finnes et par tråder om slike prosjekter her på forumet og et nettsøk forteller om utallige mer eller mindre vellykkede hjemmebygde skitrekk.
Under en opprydding i fars garasjen fant vi for et par år siden en halvvoksen elektromotor, og etter en spontan ide-myldring kom vi fram til at den selvfølgelig ikke kunne kastes og sikkert kunne brukes til å bygge et skitrekk... Vel, jeg tok utfordringen!
Etterhvert kom jeg fram til følgende :
- Skitrekket skulle være trygt å bruke for barn og voksen.
- Bygges for lavest mulig pris.
- Det måtte være portabelt, siden vi ikke har et sted det kan monteres permanent.
- Kun bruke «vanlig» verktøy, som finnes i «alle» garasjer.
- Kunne brukes på en helt vanlig 16amp kurs.
- Bruke kasserte 7-8 mm statiske klatretau.
Jeg brukte mye tid på å lete etter løsninger på nett og særlig youtube. Jeg fant ikke noe jeg kunne kopiere direkte, men mye inspirasjon.
Her kommer en beskrivelse av mitt prosjekt og erfaringer. Hvis noen lar seg inspirere/avstå til lignende prosjekter er det helt topp.
Husk at alt dette eventuelt gjøres på eget ansvar, og jeg ikke har peiling på hva jeg sier og gjør, og derfor heller ikke kan ta noe ansvar for innholdet i denne posten. Takk!
Jeg kom fram til at jeg måtte starte med å beregne/lage et drivhjul med riktig rotasjonshastighet og tilstrekkelig friksjon. Et stort drivhul vil gi mye friksjon, men det har stort moment og krever solid feste/montering.
Hastigheten på tautrekket kom jeg fram til burde være 5-6 km/t, det tilsvarer vel rask gangfart, og rotasjonshastigheten på drivhulet burde være tilsvarende. Jeg landet på et drivhjul på ca 50cm og ca 65 rotasjoner pr minutt.
Elektromotoren fra fars garasje ble fort funnet uegnet. Den gikk med 2800 rpm (rotasjoner/minutt) og var ikke kraftig nok. Isteden kjøpt jeg en elektromotor på Finn.no som kom fra en defekt høytryksspyler, på 2,2 kw, 1400rpm og kunne kjøres på en standard 16 amp, 1-fas kurs.
For å få en lavere rotasjonshastighet kjøpte jeg et vinkel-gir på ebay (Speed Reducer), med utvekslingen 25:1, dette gav en rotasjonshastighet på 56 rpm.
Mellom elektromotoren og giret planla jeg å bruke en kilreim, og kunne dermed endre utvekslingen og rotasjonshastigheten ved å endre størrelsen på reimhjulene.
Hvordan dette skulle monteres var en utfordring. Det beste ville nok vært å bygge en ramme i metall ved å sveise sammen firkantrør. Jeg kan ikke sveise, så den løsningen utgikk med høye kneløft. Jeg kom fram til at jeg fikk bygge en trekasse i 15mm vannfast kryssfiner, og forsterke den der det var nødvendig. Utvendige mål ble 95*35*60 cm, noe som forøvrig akkurat passer inn i bagasjerommet på en Toyota Rav 2003 mod!