Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rando eller telemark?
#58844 06/10/2013 8:57 PM
theathu Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Jeg skal investere i nye ski. Det blir enten rando eller telemark. Jeg har ingen erfaring fra noen av de fra før. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for rando, men de fleste jeg skal kjøre med (de andre på folkehøgskolen) skal kjøre telemark. Jeg er en erfaren alpin og twintipkjører, men som sagt ny på toppturer. Jeg tenker at rando er en bra ting fordi jeg kan det fra før og syntes alpint er moro. Men har hørt at telemark er veldig moro. Vi får god opplæring i telemark før vi drar på tur. Noen av dere mer erfarene som har noen tips og anbefalinger, som også kanskje kan begge deler?  

Re: Rando eller telemark?
theathu #58845 10/10/2013 11:11 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg tror nok du som skikjører vil utvikle deg mye mer som skikjører hvis du tar deg tida og lærer deg å stå på telemark! Mange av de beste skikjørerne jeg har hatt gleden av å stå på ski sammen med, inkl. Asbjørn Eggebø Næss er i utgangspunktet telemark-elskere, og når de spenner på seg et par ski med faste hæler, så ser det ikke akkurat ut som om at de har tatt skade av det! smile

theathu #58846 10/10/2013 12:52 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Du kan få begge :)Frankentele: http://www.frankentele.net/Telerando: http://burfjordsport.mamutweb.com/Shop/Product/Moonlightskis-Tele-Rando/100045

theathu #58847 10/10/2013 1:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

for meg et dette et meget enkelt valg. hvis du kommer fra alpint velger man selvfølgelig Rando, helst med tech binding. da vil du få mye mer glede ut av turen når du vet du mestrer nedkjøringen og kan kose deg med turen. jeg vil ikke si toppturer er det letteste/tryggeste eller beste stedet for å lære telemark hvis man aldri har kjørt det før. har du lyst til å starte med telemark ville jeg godt for en litt billigere telemarkspakke for bruk i bakke og bakkenært terreng i starten.

gå for rando smile

theathu #58848 11/10/2013 10:32 PM
Entusiast
Entusiast

Ta det fra en som har konvertert: velg Rando. Like moro ved gode forhold. Mye morsommere ved vanskeligere forhold. (Mulighet for) mer gjennomprøvd og bedre utstyr og samtig lettere vekt (les Dynafit). Jeg sparte på Telemark-skiene for å bruke de på gode dager. Aldri blitt brukt igjen.... 

theathu #58849 22/10/2013 6:44 PM
theathu Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for alle tips! Det ble rando. Nå har jeg vært på skibaluba i Molde og kjøpt ski. Superklar for vinter og skikkelig snø! Da skal sunndalsfjellene og fjellene i nordmøre testes !:)

theathu #58850 24/10/2013 9:49 AM
Fersking
Fersking

Gled deg. Du har mye moro i sikte.Jeg valgte telemark, men kjører nesten aldri telemark stil. Bare ved litt slakke og gode forhold(det er jo mere vinglete og ustabil teknikk).Det går helt knall å kjøre alpin stil med telemarkutstyr. Dagens utstyr er jo så stivt.

theathu #58851 25/10/2013 9:05 PM
Medlem
Medlem

Grattis med nye ski! Du har mye å glede deg til! Til dere som har gitt råd: hvis det viktigste med skiutstyret er at det skal være enkelt og lettvint anbefaler jeg sit-ski, eventuelt skuter. Tenk det - da slipper dere til og med gåturen opp! Hvis mestringsfølelse kun skal måles en gang, og det er dag 1 tror jeg dere har gått glipp av en del gleder som kommer etter mye øving! Til deg som kjører slalom på telemarkutstyr: hva er vitsen? Telemarkkjøring på dårlige forhold er kanskje knotete, men faen så digg den følelsen er i bunn er når du har fått til noe vanskelig

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå