Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpene!?? Hvor/Hva?
#58427 22/12/2012 3:01 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har bestemt meg for å dra til Alpene i uke 9. Aldri vert noe sted i Alpene før...

Noen som jeg kan hjelpe meg med hvilket land?, anlegg? Det jeg/vi er på utkikk etter er pudder, og gode utfordringer!

Alle tips taes imot :-)

Re: Alpene!?? Hvor/Hva?
Skyllekar #58428 22/12/2012 5:35 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Var i Val d`isere i Frankrike forige vinter. Utroligt stort skianlegg med flere bratte bakker enn alle andre alpesteder jeg har vært. Var ca to trikseparker der tror jeg, en liten og en stor.Mye sol, hvertfall da jeg var der og du finner fort gode offpist løyper rett siden av bakkene. Du trenger ikke lete så mye for å finne det. Pudder var det greit med, men sikert flere steder med mye mer pudder enn val d`isere, men utfordringer og bratte løyper var det nok av! Val d`isere henger også sammen med Tignes hvor de hadde x-games i fjor, så det er derfor det blir så stort anlegg. det er det beste stedet i alpene jeg har vært.

Hvis du liker mer upreppa bakker kan du jo vurdere St.Anton. Har selv vært der og det var veldig bra det også, og de er kjent for å ikke preppe løypene sine så ofte, men det er mye å velge mellom, så bare å sette igang å lese;)

Skyllekar #58429 23/12/2012 1:55 PM
Fersking
Fersking

Ville nok godt for charmonixe som base, men på charter så har Langley  noe som kalles charmonixe around, som er veldig bra, med guid i pakken og du har det som base også farter du rundt med minibuss til Italia, Sveits, og i Charmonix, mye for pengene her, og pudder til knærne i en uke :-)

Skyllekar #58430 23/12/2012 11:20 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Chamonix er et must hvis du ikke har besøkt alpene før wink Jeg kan love at du nesten mister pusten når du står opp en dag med blå himmel og ser opp av dalen på topper som nesten er 5000 meter høye wink Er noe majestetisk over Cham !! Anbefales på det sterkeste !! PS ! Min første tur til alpene var til akkurat Chamonix.....

Skyllekar #58431 24/12/2012 2:09 AM
Medlem
Medlem

Kun heiskjøring, eller er du åpen for å gå topptur?

Om du er gira på å gå toppturer i "urørt" terreng vil jeg anbefale klosteret (øh...det føles mer som ei turisthytte, og som besøkende forventer ingen at du skal være religiøs) på St Bernhardspasset, på grensen mellom Sveits og Italia. Klosteret ligger vel på 2469m (samme som Galdhøpiggen), og veien over passet er vinterstengt (det går tunnel under).Klientellet om vinteren er topptur-folk og truge-gåere (!) pluss de som jobber der. Rett utafor hytta har du mange flotte toppturer, og "anmarsjen" er 0m. Bra turkart med inntegnede toppturforslag selges i kiosken der inne. Du bor billig og bra der; du tar med deg lakenpose eller sovepose, og håndkle, også får du servert frokost, matpakke og tre-retters middag. Godt øl og god rødvin.Det tar en halvtimes tid å traske inn fra parkeringsplassen til hytta. Dermed er det ingen partysvensker, barnefamilier eller late skikjørere der, men hyggelige turfolk fra Frankrike, Italia, Sveits, Østerrike, Tyskland, Storbritannia og Norge. Anbefaler å være der i noen dager når du først går inn dit.

Det eneste som er vanskelig er å få reservert plass: Nettsida er dårlig, og de er ikke så stødige i engelsk, så det er enklest hvis du kan fransk, tysk eller italiensk. Jeg snakker italiensk og fikk bestilt over telefon...

Hjemmesida (på fransk): http://gsbernard.net/index.php?page=Bienvenue-a-l-Hospice-du-Grand-Saint-BernardWikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Great_St_Bernard_Pass

Mer info: Dra dit og finn ut av det selv smile

Skyllekar #58432 25/12/2012 12:03 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for hjelpen, skal lese litt om alle stedene dere har nevnt... :-)