Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kalde føtter i alpinstøvler.
#58333 02/12/2012 1:29 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Da jeg sliter med kalde føtter i støvlene har jeg gått til innkjøp av det rimeligste alternativet, nemlig tynne ullsåler med reflektor belegg underst..

Skal prøve dem i bakken i Norefjell i morgen... Det er meldt -13 grader og det blir spennende om ullsålene funker sammen med enten sportssokker/tynne ullsokker..

Disse ullsålene bygger ikke no i støvelen og jeg har derfor nesten like bra plass som før..

Avlegger rapport i morgen etter skidagen om disse sålene funker, for da har jeg spart over 1000,- kroner på å ikke kjøpe varmesåler med batteri osv.

Re: Kalde føtter i alpinstøvler.
Pulken-75 #58334 08/12/2012 6:18 PM
Fersking
Fersking

Det du burde gjøre er å ta ett par nylon sokker(dresssokker) under ett par ordentlige ski sokker.....også skal det bli litt varmere.PS. ikke bruk dobbelt med tykke sokker, har erfart at det er ekkelt.

Pulken-75 #58335 09/12/2012 6:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er litt uenig med Pilern. Bruk ull innerst mot huden og aldri bruk flere lag med sokker. Har man en nylonsokk under får man en kant da disse er kortere som igjen kan føre til dårligere blodsirkulasjon når man strammer støvlene. Husk å stryk ut ujevnheter på sokkene før du tar på deg støvler og spenn opp støvlene når du står/sitter i heisen. Sliter selv med kalde ben og har investert i batteripakker og varmesåler, noe som er ubeskrivelig deilig;)

Pulken-75 #58336 09/12/2012 7:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hva ble fasiten..? Jeg sliter selv med litt kalde føtter frown

Pulken-75 #58337 09/12/2012 8:04 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Drar i alpinbakken og prøver noen alpinsokker sammen med ullsåler...

Er meldt -10 grader så dette blir spennende...

Skal også innom en villmarksbutikk før jul og se om jeg får tak i tynne ullsokker.Har foreløpig ikke fått tak i tynne sokker i sportsbutikk til nå.

Pulken-75 #58338 10/12/2012 8:55 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

De to tingene som er viktigst for at du ikke skal fryse, er at støvelen har god passform(til din fot) slik at den ikke hindrer blodomløpet, og at de er varme når du tar de på deg.Strømpene bør inneholde mye ull. Selv velger jeg et par tynnere alpinstrømper, med ull, på de kalde dagene for å få litt bedre plass og dermed bedre blodomløp.

Bruk aldri mer enn ett par i støvlene, og nylonstrømper har ingen varme effekt i det hele tatt.En såle med god/riktig oppbygging vil gi bedre blodomløp og dermed bedre varmeeffekt enn noe annet. Legger du en varmeisolerende såle under denne kan de hjelpe, men støvlene vil da også bli trangere.

Noen spurte etter fasiten?:1 - kjøp de støvlene som passer din fot best, ikke de du har hørt skal være bra. 2 - sørg for at støvlene er så varme som mulig når du tar de på deg3 - velg alpinstrømper med mest mulig ull

Pulken-75 #58339 10/12/2012 3:40 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takker for info :-D

Var å prøvde skoa i bakken i dag i 4 tiomer.. Ullsålene hadde sin effekt og de var varme de første 2 timene, men skoene ble for trange, så jeg tok de ut, med det resultat at jeg begynte å fryse på føttene.

I dag brukte jeg en syntetisk alpinsokk som ikke gjorde jobben sin..

Så nå er det å saumfare butikker etter tynne ullsokker..

Dette er siste sesong jeg kjører med Scarpa Skookum, da de også er med altfor stor hellingsvinkel forover.. Jeg trives best med en mer rett støvel pga lang og tverr plattfot og stramme muskler og sener i kroppen og beina.

Pulken-75 #58340 10/12/2012 3:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Takker for info :-D

Var å prøvde skoa i bakken i dag i 4 tiomer.. Ullsålene hadde sin effekt og de var varme de første 2 timene, men skoene ble for trange, så jeg tok de ut, med det resultat at jeg begynte å fryse på føttene.

I dag brukte jeg en syntetisk alpinsokk som ikke gjorde jobben sin..

Så nå er det å saumfare butikker etter tynne ullsokker..

Dette er siste sesong jeg kjører med Scarpa Skookum, da de også er med altfor stor hellingsvinkel forover.. Jeg trives best med en mer rett støvel pga lang og tverr plattfot og stramme muskler og sener i kroppen og beina.

Om du føler at du står for mye på tåballene så vil det ikke ha noen effekt med mindre "fremovervinkling". Du kan evt få hevet frembindingen, eller komme lavere med hælen i støvlene(kan minske hælgrepet) slik at du står "flatere". For det siste kan du slipe ned "sålen" i skallet. Er ikke sikkert det er enkelt i disse støvlene. Hva slags såle bruker du i innerstøvelen?

Pulken-75 #58341 10/12/2012 5:13 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Skookum er randostøvler med gummisåle og kan vel derfor ikke slipe ned sålen på skallet..

Kjører også med randobindinger (diamir)

Jeg bruker ikke noe såle i innerstøvelen pga. den blir for trang..

Var i Innsbruck på ski i påsken og da leide jeg noen sykt bra støvler med mindre fremovervinkling, men dette var rene alpinstøvler..

Jeg bruker bare ett par støvler, bindinger og ski til all slags kjøring.

Pulken-75 #58342 10/12/2012 9:19 PM
Fersking
Fersking

Bruker vanlig "militær" grå ullsokk, også kalt alaskasokken. Sto to dager på Vierli forrige helg, frøs ikke, det var -16.

Det må være rom til luft i skoen. Er skoen for stor blir det kaldt, er skoen for liten blir det også kaldt.

Pulken-75 #58343 11/12/2012 8:29 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skookum er randostøvler med gummisåle og kan vel derfor ikke slipe ned sålen på skallet..

Kjører også med randobindinger (diamir)

Jeg bruker ikke noe såle i innerstøvelen pga. den blir for trang..

Var i Innsbruck på ski i påsken og da leide jeg noen sykt bra støvler med mindre fremovervinkling, men dette var rene alpinstøvler..

Jeg bruker bare ett par støvler, bindinger og ski til all slags kjøring.

Hvis du tar ut innerstøvelen og titter ned i skallet er det en "såle" av noe slag i skallet. Om det er mulig å slipe denne ned under hælen vil du stå flatere i støvlene.

Pulken-75 #58344 11/12/2012 11:02 AM
Ringrev
Ringrev

Rando-sko kan ikke sammenlignes med en god alpinsko - og at du har klart å leie en sko som er bedre enn de du har er ganske ufattelig i seg selv. Noe av problemet med rando-sko er at de har en tendens til å være veldig av/på - de mangler helt den fine gradvise fleksen som er i en god alpinsko. Det gjør at selv en myk sko kan virke for stiv, men uten å gi feedbacken og responsen som en god alpinsko gir.

Selv hadde jeg planer om å kjøpe varme-såler, men med sko som passer meg bedre så trenger jeg de ikke lenger. Til rando vil jeg absolutt ikke ha støpte/tilpassede såler da de gir meg gnagsår under foten....men til alpint så vil en støpt såle gjøre at du "knapt nok trenger å stramme" skoene. Med sko som ikke passer vil du overstramme skoene, noe som vil føre til at du fryser. Jeg fikk varmere føtter når jeg gikk til smalere og tynnere sko....stikk i strid med hva man skulle ha trodd.

Med fritschi-bindinger så kan du vel løfte tåen på bindingen? Marker duke/tour har også negativ ramp-angle (som jeg absolutt ikke kan fordra), så du kunne jo vurdere et bytte...

Jeg bruker forøvrig en ull-dress-sokk kjøpt på ICA - fungerer bedre enn de tekniske sokkene jeg har prøvd. De er akkurat lange nok til å gå over støvvelkanten. "Alaskasokken" virker da veldig tykk?

Pulken-75 #58345 11/12/2012 11:27 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Med en gang jeg tok på meg leieskoen, så merket jeg at den hadde mye mindre forovervinkling enn på min sko..

Hadde til inntil for en stund siden en ullaktig sokk i blå og svart farge som var varm og fin selv om jeg ble våt på en ellers litt kald fjelltur i fjellstøvler.

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter disse sokkene igjen, men kan ikke finne dem i noen butikker, eller sportsbutikker.

Tror jeg må prøve en slik ull-dressokk..

I min skookum støvler er det så trangt at jeg som regel kjører med helt åpne spenner på de to nederste.Kanskje det har noe å si for at jeg fryser, fordi da ligger kanskje ikke flekspølsa helt tett på skallet nederst.

Pulken-75 #58346 11/12/2012 11:27 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Med en gang jeg tok på meg leieskoen, så merket jeg at den hadde mye mindre forovervinkling enn på min sko..

Hadde til inntil for en stund siden en ullaktig sokk i blå og svart farge som var varm og fin selv om jeg ble våt på en ellers litt kald fjelltur i fjellstøvler.

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter disse sokkene igjen, men kan ikke finne dem i noen butikker, eller sportsbutikker.

I min skookum støvler er det så trangt at jeg som regel kjører med helt åpne spenner på de to nederste.Kanskje det har noe å si for at jeg fryser, fordi da ligger kanskje ikke flekspølsa helt tett på skallet nederst.

Pulken-75 #58347 11/12/2012 11:33 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Rando-sko kan ikke sammenlignes med en god alpinsko - og at du har klart å leie en sko som er bedre enn de du har er ganske ufattelig i seg selv. Noe av problemet med rando-sko er at de har en tendens til å være veldig av/på - de mangler helt den fine gradvise fleksen som er i en god alpinsko. Det gjør at selv en myk sko kan virke for stiv, men uten å gi feedbacken og responsen som en god alpinsko gir.

De fleste rando sko har Pebax plast, som er lettere enn det som vanliogvis brukes i alpinstøvler. Denne er, som du beskriver, mer av/på og har ikke den jevne flexen.

Pulken-75 #58348 11/12/2012 11:35 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hørs ut som om du har kjøpt en sko som ikke passer foten din. Smartwool har en strømpe som heter racer eller noe slik. Den er tynn, men har litt polstring fremme på leggen. Hvis man har stive støvler kan det være en fordel.

Pulken-75 #58349 11/12/2012 11:54 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Når jeg kjøpte dem på Oslo sportslager så bakte jeg dem også.

Ser at det går an å kjøpe innerstøvel som blir fyllt med skum.. Har en tysk bekjendt som sier han aldri fryser i dem.. Hva er deres erfaringer med slike innerstøvler??

Er det noen som vet om diamirbindinger bygger ekstra opp på hælbindingen..Ser når andre står, så kan de stå helt rett opp ned på skia, imens jeg må ha mer bøyde lår.

Er det noen som vet om støvler med mer rett skaft enn Skookum. på randonnee siden??

Pulken-75 #58350 11/12/2012 12:34 PM
Entusiast
Entusiast

Regner med du tenker på når de er i skimodus. Hva med å drille opp et hull til i plata som justerer vinkelen på skaftet? Scarpa har lenge hatt en metallplate som lett kan modifiseres med flere hull så lenge man har et godt metallbor.

Pulken-75 #58351 11/12/2012 12:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Foam støvler er ikke nødvendigvis varmere, men du får god passform, som kan oppleves varmere. Intuition innerstøvlene(som du antageligvis har) går for å være varme.

Sikker på at du ikke kan velge mellom to forskjellige grader av fremovervinkling på støvlene dine?

Pulken-75 #58352 11/12/2012 3:41 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg skal sjekke skallet i løpet av uka og se hva som er mulig å justere og eller bore opp nye hull.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå