Rando-sko kan ikke sammenlignes med en god alpinsko - og at du har klart å leie en sko som er bedre enn de du har er ganske ufattelig i seg selv. Noe av problemet med rando-sko er at de har en tendens til å være veldig av/på - de mangler helt den fine gradvise fleksen som er i en god alpinsko. Det gjør at selv en myk sko kan virke for stiv, men uten å gi feedbacken og responsen som en god alpinsko gir.
Selv hadde jeg planer om å kjøpe varme-såler, men med sko som passer meg bedre så trenger jeg de ikke lenger. Til rando vil jeg absolutt ikke ha støpte/tilpassede såler da de gir meg gnagsår under foten....men til alpint så vil en støpt såle gjøre at du "knapt nok trenger å stramme" skoene. Med sko som ikke passer vil du overstramme skoene, noe som vil føre til at du fryser. Jeg fikk varmere føtter når jeg gikk til smalere og tynnere sko....stikk i strid med hva man skulle ha trodd.
Med fritschi-bindinger så kan du vel løfte tåen på bindingen? Marker duke/tour har også negativ ramp-angle (som jeg absolutt ikke kan fordra), så du kunne jo vurdere et bytte...
Jeg bruker forøvrig en ull-dress-sokk kjøpt på ICA - fungerer bedre enn de tekniske sokkene jeg har prøvd. De er akkurat lange nok til å gå over støvvelkanten. "Alaskasokken" virker da veldig tykk?