Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ikke nok snø på Jonsknuten enda.. og heller ikke på Årbogen..
#58309 29/11/2012 6:26 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg og en kamerat var i dag en tur opp til Jonsknuten på randoski.

Ved parkeringsplassen ved Knutehytta var det rundt 50 cm snø, men videre oppover var det flekkhvis avblåst på kulene..

Ruta vi fulgte oppover denne gangen var rett opp fra parkeringen ved Knutehytta, videre gjennom kratt og skogbeltet og opp eneste brukbare helling å gå på ski opp på sør-øst siden..

På ett par steder måtte skiene av for å komme oss opp avblåste kneiker og svaberg..

Vi brukte ca 1,5-2 timer opp delvis på grunn av min dårlige form og delvis vanskelig terreng å gå i foreløpig..

Det trengs nok opp mot en meter snø til der oppe før det er ordentlig farbart både opp og ned på ski..

På vei ned gikk vi stien under heisen ned igjen, men kameraten min presterte og klare og stå på ski helt ned med bare et par små rifter i skia pga. litt stein uhu!!

Trøsten får være at han har et stykke igjen til han har de heftige ripene under som på mine ski :-)

På Årbogen ligger det rundt ca 40 cm snø, men det må opp mot godt over metern før det blir farbart under trærne der oppe.

Re: Ikke nok snø på Jonsknuten enda.. og heller ikke på Årbogen..
Pulken-75 #58310 30/11/2012 12:57 AM
Medlem
Medlem

Hvordan var det å kjøre opp der nå? Greit brøyta? Flytta til Kongsberg i sommer og kunne tenke meg å prøve litt lokale topper, selvom blefjell og gausta er rett borti høgget smile

Pulken-75 #58311 30/11/2012 1:22 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Veien opp var ganske strøkent brøytet når det gjelder bredde, men det kan være spesiellt glatt i svingene og det kan være et lurt sjakktrekk å kjøre med ett par kjettinger liggende i bagasjerommet i tillfelle rygging eller stopp i en av bakkene opp mot Knutehytta..

Kjetting fåes på biltema til 199 kr tror jeg til de fleste vanlige dekkstørrelser.

Har du 4-hjulstrekker, så er det ingen problem, men brodern kjører likevel med kjettinger liggende baki som en trygg sikkerhet om det skulle bli ekstra ille enten det nå er her-eller-der.

Pulken-75 #58312 30/11/2012 9:59 AM
Ringrev
Ringrev

Jeg ikke kjent i området. Er det slik at dette er i forbindelse med skiannlegget i Kongsberg? (siden dere kjørte under heisen...) Pleier veien opp å brøytes hele vinteren? Har veldig lyst til å prøve litt andre nærtopper enn de vanlige....

Pulken-75 #58313 30/11/2012 12:49 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Nei dette ligger oppe i fjellet over Sølvgruvene i Kongsberg..

Fra rett ved Knutehytta går det en gondol opp til masta på Jonsknuten.. Denne heisen er bare for arbeidere som skal jobbe i tårnet på Jonsknuten.. Vi pratet med 3 stykker som var på vei ned stien som går under gondolen og de sa at gondolen ikke virket lenger..

De to vanligste veiene opp er rett opp fra parkeringa ved Knutehytta, eller du fortsetter noen hundre meter forbi Knutehytta og tar første vei til venstre og følger veien til parkeringsplass ved heishuset til gondolen og følger stien opp som går delvis under gondolen til toppen... parkering kan bare gjøres ved Knutehytta og frem til krysset inn til gondolen, da det er parkering forbudt for andre enn arbeidere for Statsnett osv å parkere ved heisen..

Biler og nærmere info ligger ute på bloggen min: katapulken.blogspott.no

Pulken-75 #58314 30/11/2012 12:53 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Veien opp er åpen hele vinteren, men det er som sagt tidligere lurt å ha med kjettinger opp pga noen bratte kneiker som gjør at du kan få vanskeligheter med bakkestart der... 4-hjulstrekker er jo en del bedre da..

Pulken-75 #58315 30/11/2012 3:24 PM
Ringrev
Ringrev

Takk, den skal prøves i vinter.(Har 4-hjulstrekker med 4 kjettinger og senter og bak-diff-sperre, så jeg kommer nok opp. :-) )

Pulken-75 #58316 23/12/2012 6:32 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg og en kasmerat var en tur på Jonsknuten i går..Det var kommet ca 30 cm nysnø oppå de 50 cm snø som var der frä før, men det trenges fortsatt ca 50 cm til for å dekke helt de stedene der det har vert avblåst..

Vi gikk opp samme rute som sist.. Det ble litt knoting gjennom skogen der som er litt ugjennomtrengelig på vei opp..

Snøen var fjærlett, så det var litt tungt på vei opp pga. at det var litt vanaskelig å få bra nok feste i de bratteste partiene.. Det var tåkete og en del vind med litt snø som fallt ned.

Ned igjen fulgtte vi samme spor som vi gikk opp til vi kom ned til tregrensa.. Da dreide vi mot venstre og ned i skogen som hadde helt kanon forhold med pudder :-D

Det er meldt ca 20 cm snø i dag (søndag) og det blir til at vi skal prøve offpisttraseene på Årbogen for første gang denne vinteren nå i romjula..

Kommer med føreinfo om snøforholdene så snart jeg har vert der..

Pulken-75 #58317 28/12/2012 10:27 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg og en kamerat var på Årbogen i går.. Vi fikk 3 turer med nydelig pudder..Riktig nok var det litt for lite snø et par plasser slik at vi tok nedi et par ganger helt øverst..

Dette var en av de råeste turene vi har hatt der oppe EVER!!

Nå er det meldt litt mildvær frem til nyttårsaften, men etter det så er det meldt om kuldegrader igjen og vi får da håpe at det kommer noen 20 talls cm med snø for å oppveie for snøen som kommer til å krympe sammen pga. at det er meldt regn frem til mandag, men på mandag kan det komme som sludd der oppe i åsen.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå