Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Monte Rosa, Dufourspitze 4639 m: normal route
#5750 09/06/2008 9:54 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 4
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 4

Når guidefirma bruker ordene "excellent physical conditition" og "experience in climbing with crampons".

I tillegg står det at vi undervegs opplever "ice and rock (level 3)".

Hvor vanskelig er egentlig denne toppen? Ønsker også gjerne generelle svar når ordene over her står i beskrivelsen av turen.

Hvor erfaren bør man være før en bestiller guide til denne toppen?


Kuul tur
Magne Grihamar #5751 10/06/2008 9:10 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 3
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 3

Sjekk ut http://www.summitpost.org/mountain/rock/150756/dufourspitze.html

Gikk denne ruta i fjor påske. Er vel mer en laang skitur enn klatretur. Behov for guide må man avgjøre selv men dersom man har generell erfaring i fra bre/alpine fjell/klatring og været er stabilt og bra så...Man bør i hvert fall ha noe erfaring med stegjern og sikringsmetoder og være i generell bra form. Vi gikk normal ruta fra Monte Rosa hytta. Brukte ca 8 timer til topps og på ski ned igjen. Cruxet begynner ved ca 4500 m hvor skiene settes igjen. På med stegjern og èn isøks. Videre opp på en rygg som kommer ned fra toppen av Dufourspitze. Deretter er det en artig tinderangling som fører til topps. En kort og bratt renne med delvis is/snø kan være krevende under vanskelige værforhold. Det anbefales å starte så tidlig så mulig (kl 03/04) for å unngå kødannelse på toppryggen. Samt sjekke breforholdene (mengde snø/snøbroer) på forhånd såpass sent på våren


Fint jah...
Magne Grihamar #5752 20/06/2008 8:13 AM
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 62
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 62

Har gått ruta om sommeren. Støtter meg til forrige innlegg.

Det er en lang tur, 1800 høydemeter fra hytta. Toppen er på over 4600, og fordrer mye tid i høyden slik at du må være godt akklimatisert.

Vanskelighetene på normalveien består av noen bratte snøflanker før du kommer opp på selve ryggen. Her må du etterhvert traversere bortover en litt eksponert rygg med forholdsvis fast fjell. En grei teknikk her er å gå løpende ved å bevisst legge tauet rundt blokker, kanter ol. (holde tempoet). I den siste (korte) renna før toppunktet henger det et fast tau og noe greier. Ikke vanskelig. Stegjernene har du på deg på hele turen, og om du er vant til å gå i litt varierende terreng med dem er det ikke noe stress på denne ruta.

Utstyr; En isøks, vanlig breutstyr og et par binere ekstra. Hvis ønskelig kan du ta med et par kamkiler og noen kiler til enkeltpunkter på ryggtraversen. (Hjelm er i utgangspunktet ikke et must; men har selvfølgelig aldri skadet noen)

Nydelig rute! Omtales gjerne som en av de fineste i området.