I forbindelse med opprettelsen av det nye Twintipforbundet har det vært mye diskusjon om hvorvidt det kan lykkes å organisere jibbere/frikjørere i et samlet forbund og få til noe konstruktivt for miljøet. I følge Skiforbundet er vel svaret nei. Gjerne med store bokstaver tilogmed. Begrunnelsen om at miljøet er for lite er vi sikkert enige om at er helt på trynet, da andelen jibbe- og freerideski i heiskøene rundt om i landets alpinanlegg er vel så stor som andelen racingski - og da tenker jeg på de dagene racinggjengen har trening og faktisk er tilstede. Og dessuten, er det ikke noe som heter Snowboardforbundet? Som er ut til å funke, på tross av baggy bukser og mangel på innsikt i gleden av å ha Phenix-merket på lua og stoppeklokke rundt halsen?

Skal vokte meg litt for å dra frem Snowboardforbundet som argument her, da jeg egentlig har lite peil på hva de gjør og hvor mye de betyr for den jevne brettkjører, som ikke er i norgestoppen og har sponsa underbukser. Men det virker likevel fornuftig at den norske jibbeeliten på ski også skal ha en tilsvarende organisasjon, når sporten er på multimillionnivå og x-games har fått kranglet til seg sendetid på NRK.

Uansettt: Greia her er at Twintipforbundet har fått stempel her på FF-forumet som en frelserkirke som skal gjøre verden bedre for alle jibbere på hobbynivå. Ikke for å være frekk mot noen, men flertallet av de som stemte "Ja, jeg vil organisere meg" på poll'en her på FF for en liten tid tilbake er vel kanskje ikke på toppen av invite-listen til x-games?

I fare for å henge meg selv ut som den typiske ekstremsportegoisten som hater alle som driver med samme idrett som meg, fordi alle de bra spot'sene blir opptatt osv, har jeg følgende statement å komme med:

Freeride handler ikke om organisasjoner og lagsmøter!

Det handler derimot om å dra med seg venner ut dit ingen har kjørt før, bygge sitt eget hopp og kjøre sine egne linjer, gå på trynet og ha det gøy, og finne ut av ting selv. Ikke om faste treningstider, instruktører og medlemskontigenter.

Det bør vel riktignok gjøres klart at dette ikke er annet enn min egen definisjon, av det kommersialiserte og mye misbrukte ordet freeride. Dersom folk vil organisere seg, er det helt flott, da jeg fullt ut støtter folks frihet til å drive idrett akkurat som de selv vil. Det jeg riktignok vil ha meg frabedt, er syting om at alle bør organisere seg. "Dersom du hadde gjort som oss og meldt deg inn, hadde anleggene satset mer på sporten vår, etc etc." Tullprat, markedskapitalismen holder liv i heisene og terrengparkene så lenge det er interesse blandt brukerne, organiserte eller ikke. Halve gleden med å drive med en ekstremsport er friheten og ikke minst følelsen å være en del av noe litt utenom det vanlige, drive med noe bare du, dine venner og en håndfull andre gjør, og som det går an å skryte litt av på byen. Mer seriøst trening og lagsarbeid tar vi igjen i den lokale fotballklubben eller hva det nå måtte være. Visst kan ekstremsport organiseres, men da forsvinner dessverre noe av sjarmen.