Juks med tempraturer......................eller?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg blir forbannet over tempratur jukset i Hemsedal skisenter. Det står 8,8 grader på hjemmesiden. Forbannet tull Det var dagen utbrudd.
|
|
|
 Møkka anglegg
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Enda sintere.8 seteren står pga kulde. Så oppgir dem 8,9 grander på hjemmesiden. Hvor pokker får de den tempraturen ifra. Nå har dett skjedd meg så mange ganger i Hemsedal at jeg mister totalt tiltroen til dem. Yr sin målestasjon på 1450 moh sier 18 grader . I bunner av anlegget er det 22, men hvor er det 8,9 grander. Er det målt inne på skikroa:twisted
|
|
|
 Re: Juks med tempraturer......................eller?
|
Ringrev
|
Ringrev
Ja hva er det de driver med, de kan da ikke oppgi 5-10 grader mildere temperatur enn hva som er fakta? Hvor måler de tempen? Er dert 9,1gC der nå, eller er det nærmere 20? Satt i 8-setern i fjor sammen med en fortvilet far med to små barn, han hadde vurdert å holde seg på hytta den dagen, men gikk inn på hjemmesiden og så at det var ikke så ille oppe i skisenteret som nede ved Ulsåk der de bodde, inversjon tenkte han.Han var fortsatt veldig i tvil i heiskøen, men tavla oppga vitterlig en levelig temperatur, sikkert mildere oppe, og det blir bedre når man kommer i gang. Den dagen var det over 20 blå, og det var sur trekk, barna hadde knapt satt seg i heisen før de hadde neglesprett på både fingre og tær, følgelig ble det bare om å gjøre å få dem så fort som mulig inn i varmen på toppen. Han var mildt sagt vred, og skulle si noen sannhetsord til skisenteret ift temperaturene de oppgir, det ser for øvrig ikke ut til at det har hjulpet.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
-9 og -20 skulle det være.
|
|
|
 Blir forbannet av det..
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ser jeg blir så forbannet over dette at ikke klarer å skive riktig en gang.. :wink Dette er ille. Jeg hadde tenkt meg over fjellet i dag, men når det er 22 grader på Fagernes, så vet jeg det er kaldt i Hemsedal også. Sjekket yr som sier 26 grader. Min kompis ringte meg når han var framme i Hemsedal kl 1230, jeg sier til han at det er 8,9 grader. På bilen hans viser det 24 minus og 8 seter heisen står. Jeg var på tur til å reise i dag, men når du sjekker værstasjonen på 1450 moh og den viser 18,8, og hjemmesiden 8,9 så gidder jeg ikke. De tar full pris i Hemsedal om alle heisen står pga kulde også. Kan de ikke bare informere om riktig tempratur på hjemmesiden, og om 8 seteren går. Da kan jeg vurdere om ønsker på ski eller ikke. Jeg tåler kulde, men jeg tåler ikke juks eller 8 seter som står når jeg kommer til Hemsedal.
|
|
|
 Se på hjemmesiden nå
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvis du går rett inn på hjemmesiden nå, så viser den 9,5 , og ikke noe annet. Men heisen står pga kulde. Javel.
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Det er noe feil som ikke er riktig der, om de faktisk oppgir feil temperatur med vilje for å lokke flere folk, ja da bør de få høre det.
|
|
|
 Hmm
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Snakket akkurat med kompisen min nå kl 1405. Han skal spørre dem hvor dem måler. 8 seter har startet igjen, og tempen på bilen hans i baseområdet 24, og det stemmer med yr. Hvor Hemsedal skisenter får sine 9,5 grader ifra blir spennende å høre.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
I følge skisenteret så måles temperaturen de oppgir på sin hjemmeside på deres egen målestasjon på 1000 moh, og den skal være riktig.
|
|
|
 Ok
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hemsedal skisenter har en egen målestasjon som viser ca 10 mindres en yr sin målestasjon på 1450 moh. Bra målestasjonen til Hemsedal er riktig da:wink
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg stusser også på at det blir målt mer enn -22 i bunn, -18 på 1450 moh, og at skisenteret måler -9,5 på 1000 moh. Men det er svaret jeg fikk når jeg stilte spørsmål ved temperaturmålingen på Facebooksiden deres. De melder om -10 på toppen av Holvin Ekspress.
|
|
|
 Jeg blir mistenksom
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nå sier min kompis at det føles like kaldt på 1000 moh som i bunnen. På veslestølen værstasjon på 850 moh er nå 24,8 grader. På det varmeste i dag 21,6 grader. Dette er reelle tempraturer. Jeg er mye i Hemsedal, og har opplevd at de oppgir "milde" tempraturer på 1000 moh. Jeg tar med meg gradestokk over i morgen:winkJeg forstår ikke at det kan være 8,1 grader der nå. En skal være forsiktig med å si at de jukser, men jeg skjønner det ikke.
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
8-setern har ikke stått pga kulde, ref Hemsedal Skisenter.Mulig det er en misforståelse, eller så var det stans som følge av tekniske problemer, ikke vet jeg. De har lagt ut bilde på Facebook nå som viser -15 ved Meeting point i bunn. Jeg har aldri stolt på yr sine temperaturprognoser, men jeg trodde man kunne stole på værstasjonene de henter temperaturer fra. Et avvik er det i alle fall, hvem som har rett skal jeg ikke påstå noe som helst om. Dersom det faktisk er yr som tuller så er det urettferdig å legge skylden hos Skisenteret.
|
|
|
 Hmm
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg stoler heller ikke på yr sine prognoser. Men deres værstasjoner bør en kunne stole på. Hvis jeg reiser over i morgen, så skal jeg ta med en gradestokk jeg stoler på, så skal det dobbeltsjekkes. Stygt å skylde på dem hvis det er slik. Jeg var i Hemsedal helga etter åpningshelga. Da viste tavla i baseområdet 6-7 grader, men i bilen min var det 14-15 minus grader. Jeg vet at den i bilen stemmer.Jeg stoler i alle fall ikke på de målingene.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Det er et vanlig fenomen på enkelte tider av året at kulda presses ned i bunnen av Dalen. Vi som bor her oppe kjenner veldig godt til det. I dag var det bikkje kaldt i bunnen.-22. Mens det ved veslestølen ble målt -9 på morgenen idag. Mange jeg pratet med som var i bakken idag har kommentert at det var veldig behagelig i høyden.
|
|
|
 ok
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg kjenner til fenomenet. Men det jeg snakker om er den første temp målingen du ser hjemmesiden. Men påstand er at den er feil. Grunnen er at den har stått på 8,1 grad i hele natt. Jeg vet at det ikke er riktig uansett fenomen.
|
|
|
 egen gradestokk
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
da har vi hengt opp egen gradestokk på toppen av 8 seter. Så da får vi vente å se.
|
|
|
 Riktig
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da er egen gradestokk plassert på toppen av 8 seter. Den viste 10 grader. ( den behøver ikke å være helt nøyaktig)Dvs at målestasjonen på 1000 moh i Hemsedal er riktig.( og bra er nå det) Det viser seg å være store lokale tempraturvariasjoner i Hemsedal nå om dagen, selv på samme høyde over havet. Det som gjør det hele litt merkelig at det var kaldere igjen på 1450 moh. Det viktigeste. Jeg tok feil.
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Da kan vi vel begynne å stole på målingene til skisenteret, og vi har svar når folk klager over feilinformasjon. 
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Det endte med at jeg ikke orket å lese alle innleggene deres,men jeg føler at jeg her kan "unskylde" skisenteret litt. Var selv oppe i bakken i går ikke på ski,men sto stille i 4timer som dommer på Park konkurransen. Nede var det veldig veldig kaldt på morgenen,men vi tok 8 setern opp i ti draget og den sto da ikke pga kulde. Oppe var tempraturen betydelig mildere ca -10 Iløpet av en stillestående dag frøys ikke vi ett eneste sekund. Vel nede i bunn igjen viste måleren på bilen -14 og ikke 25 dom dere skriver om her. Nede i baseområdet var det kaldt og surt,men ikke så ekstremer tempraturer som dere opererte med. Tempraturen steg betraktelig over hele dalen utover dagen i går. Tavlene i ski senteret oppgir også hvor den gjeldene tempraturen er ifra. Toppen av skiltene forteller deg hvor høyt i senteret været er hentet i fra. Jeg nekter ikke for at skisenteret kan ha fuska litt med sine tempraturer det vet jeg ikke noe om,men dere kan også skylde dere selv litt her for om vi ser spesifikt på i går var det ikke kaldt i øvere del av annlegget og tempraturen steg fort utover dagen...at åtte setern sto vet jeg ikke noe om den gikk når vi tok heisen 10 og når vi kom ned kl to gikk den også..
|
|
|
 Som sagt før i dag
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Sitat King Coomba:Da er egen gradestokk plassert på toppen av 8 seter. Den viste 10 grader. ( den behøver ikke å være helt nøyaktig)Dvs at målestasjonen på 1000 moh i Hemsedal er riktig.( og bra er nå det) Det viser seg å være store lokale tempraturvariasjoner i Hemsedal nå om dagen, selv på samme høyde over havet. Det som gjør det hele litt merkelig at det var kaldere igjen på 1450 moh. Det viktigeste. Jeg tok feil.
|
|
|
|
|